Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort måste jag ha med?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonas

Aktiv medlem
Hej på er alla fotovänner!

Vilken tur att denna sida finns, hur skulle jag annars kunna lärt mig allt....?

Nu har jag kommmit fram till att köpa en Fujifilm S2 pro. Nu är det problemet ur världen och tankarna kan gå till annat som är viktigare. Men minneskort då? jag vill ju inte bli ståendes med ett för litet eller vad tycker ni är bra?... har läst mig till att det finns lite annat än bara IBMs mickrodrive 1GB??....gör den bara saker snabbare och med mera minne.eller?...snälla hjälp mig med denna fråga så att hjärnan snart kan ta sommarlov. Kameran skall vara beställd till midsommar.....sen så!!

snälla ni nämn inte D100 mer så jag måste sätta mig och fundera om igen....

Mvh Jonas

Shonas skrev:
IBMs mickrodrive 1GB??....gör den bara saker snabbare och med mera minne.eller?...
Förr var väl enda anledningen till att skaffa Microdrive att de var billigare. Idag är Compact Flash nästan i samma prisnivå, och CF är generellt säkrare. Microdrive är som en liten minihårddisk, medan CF inte har några rörliga delar som jag har fattat det.
Jag kör bara CF-kort.

En bärbar dator med USBkontakt och läsare för USBanslutna missekortsläsare är ju en kul grej att ha med sig. Gallra bland bilderna redan på fältet/stugan/hotellet/vännerna. Skicka hem bilderna direkt för bedömnnig på fotosidan. En bärbar dator rymmer mer än minneskorten, för de blir ju snabbt fulla. Den större skärmen och ett bildbetraktningsprogram gör ju valet lättar än med kamerans pytteskärm.

Väntar med spänning på dina bilder

Jonas,
there's a good link near the bottom of this page on CompactFlash cards:

http://www.camerans.com/resources.htm (Swedish site but in English)

Otherwise, for the Fuji S2 pro I'd recommend 2 512MB cards or perhaps 2 1GB cards (depends on how many images you take on average).

Different cards have different speeds (time it takes to write the image to card and the time it takes to read the images from card to computer/storage device.

A friend of mine just bought a Fuji S2 and two Sandisk 512MB Ultra CF Cards and is very happy with the setup. I personally use a 1GB Lexar and 2 256MB Sandisk cards with a Nikon D1X and am also most satisfied with that setup.

Occasionally CF cards CAN go wrong, so that's really why I like to NOT shoot all my images on one card. (you've heard the tale about not having all your eggs in one basket, right?):)

Get two or three decent CF cards and you'll be glad you did. Lexar, Sandisk...etc....from what I can gather, there's not all that much difference between them all, but read a bit around the net and you'll soon understand.

Good Luck, Duncan

tack för hjälpen all ni....en sista fråga bara hur mycket bilder går det på dessa båda?......

Tack igen.....

Jonas....

Jonas,
depends which format images you are shooting. If you use RAW, which is maximal, you get around 50 on a 512mb card.

Bests, Duncan

Personligen föredrar jag IBMs Microdrive framför CF. Billigare och inte alls så stötkänsliga som man kan tro samt att man får en PCMCIA-läsare som ger lysande utläsningsprestanda om man har en bärbar dator. Har man "bara" vanlig USB så är inte 1 gb data speciellt kul att tanka ut.

Min åsikt i korthet:
Har du bärbar dator - köp MicroDrive
Har du USB - köp flera CF

ANNONS
Götaplatsens Foto