Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minox 35, ok för beg. priset?

Produkter
(logga in för att koppla)

glimmen

Medlem
vill ha en kompakt, skarp, lagom och inställbar sak som ett komplement till en större systemkamera. något att ha i fickan på resor mm. är 35:an vad jag söker för mellan 500-1000 kronor?
finns det olika modeller inom själva modellen? någon som har erfarenhet av denna?
kanske rentav en bild man kan få se?

jag vill kunna ta ok bilder där jag, om jag vill, kan ställa in bländare och slutare själv.

har den en bra ljusmätare?

som ni ser har jag ingen vidare koll på den och önskar nu edra kommentarer. har nämligen sett billiga ex på ebay.de.

hjälp!

/glimmen

Jag har en Minox GL och en GT-E. Fördelar: Skarp optik, tyst, disket, liten.
Slutaren är den svaga punkten. Provfotografera innan du köper, och om du då får blanka rutor ibland skall du inte köpa kameran. Man bör inte använda den för långa exponeringar, över en sekund eller så, eftersom en liten spole i slutaren tar stryk då.
Min GT-E verkar robustare än den äldre GL'n. Trots allt kan jag inte vara utan Minox.

Ett tips!

Undvik gamla Minox kameror, dvs 70-tals- samt tidiga 80-talsmodeller. På dessa brukar slutaren ovillkorligen, sluta att fungera. Jag har haft 2 st Minox GL, som båda har haft slutarproblem. Enligt efter vad jag hört, så skall slutarproblemet vara åtgärdat på kameror från och med mitten av 80-talet.

Köp en GT-E. Det är den senaste modellen, så i den borde problemet vara åtgärdat.

/Pingo

Minoxen har ett mycket bra objektiv. Jag var i Japan en vecka med endast Minoxen och en kollega hade Nikon med proffszoomar. Efteråt när vi visade bilder tyckte de flesta att mina bilder var tekniskt bättre. Jag har en del 30x40-kopior från Minox som är knivskarpa.
Satsa gärna med M-serien (MB, ML, MDC). De har fixat slutarproblemet samt har exponeringslås.

ANNONS
Götaplatsens Foto