copywriter
Aktiv medlem
Köpte mig en Minolta Scan Dual III igår kväll och blev förvånad över resultatet vid scanning av s/v neg. Jag tyckte att det blev helt OK. Dock skall väl sägas att jag är glad amatör och kanske inte ser problemen. I tråd efter tråd läser jag hur man skall komma tillrätta med problemen vid inscanning (främst vid Scan Dual II iofs). Många rekommenderar Vuescan istället.
Hur gör ni andra som jobbar med Minolta Scan Dual III? Jobbar ni med den medföljande programvaran eller går ni via Vuescan, och vari ligger isåfall fördelarna med detta? Går ni "bakvägen" och använder färgneg-läget när ni scannar och vänder och tar bort färgen i Photoshop eller kör ni direkt på s/v-neg-läget? Och ja, jag vet att man skall göra det som passar en själv, men nu vill jag veta hur ni gör.
Jag har inte scannat vare sig dia eller färgneg än.
Hur gör ni andra som jobbar med Minolta Scan Dual III? Jobbar ni med den medföljande programvaran eller går ni via Vuescan, och vari ligger isåfall fördelarna med detta? Går ni "bakvägen" och använder färgneg-läget när ni scannar och vänder och tar bort färgen i Photoshop eller kör ni direkt på s/v-neg-läget? Och ja, jag vet att man skall göra det som passar en själv, men nu vill jag veta hur ni gör.
Jag har inte scannat vare sig dia eller färgneg än.