Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvara Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Köpte mig en Minolta Scan Dual III igår kväll och blev förvånad över resultatet vid scanning av s/v neg. Jag tyckte att det blev helt OK. Dock skall väl sägas att jag är glad amatör och kanske inte ser problemen. I tråd efter tråd läser jag hur man skall komma tillrätta med problemen vid inscanning (främst vid Scan Dual II iofs). Många rekommenderar Vuescan istället.

Hur gör ni andra som jobbar med Minolta Scan Dual III? Jobbar ni med den medföljande programvaran eller går ni via Vuescan, och vari ligger isåfall fördelarna med detta? Går ni "bakvägen" och använder färgneg-läget när ni scannar och vänder och tar bort färgen i Photoshop eller kör ni direkt på s/v-neg-läget? Och ja, jag vet att man skall göra det som passar en själv, men nu vill jag veta hur ni gör.

Jag har inte scannat vare sig dia eller färgneg än.

Mjukvaran till SDIII är mycket bättre än den var till SDII så jag använder så gott som bara originalet till den. Med tvåan var det mer motiverat att använda Vuescan.

Svartvita negativ är dock fortfarande knepiga att skanna. Det är bara om negativen är tunna som det går att fånga hela omfånget i negativläget. Jag gissar att Minoltas programmerare har använt svartvit film för C41-processen när de tagit fram kurvorna för negativskanningen, de har ju ett mindre densitetsomfång.