Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvara Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Köpte mig en Minolta Scan Dual III igår kväll och blev förvånad över resultatet vid scanning av s/v neg. Jag tyckte att det blev helt OK. Dock skall väl sägas att jag är glad amatör och kanske inte ser problemen. I tråd efter tråd läser jag hur man skall komma tillrätta med problemen vid inscanning (främst vid Scan Dual II iofs). Många rekommenderar Vuescan istället.

Hur gör ni andra som jobbar med Minolta Scan Dual III? Jobbar ni med den medföljande programvaran eller går ni via Vuescan, och vari ligger isåfall fördelarna med detta? Går ni "bakvägen" och använder färgneg-läget när ni scannar och vänder och tar bort färgen i Photoshop eller kör ni direkt på s/v-neg-läget? Och ja, jag vet att man skall göra det som passar en själv, men nu vill jag veta hur ni gör.

Jag har inte scannat vare sig dia eller färgneg än.

Mjukvaran till SDIII är mycket bättre än den var till SDII så jag använder så gott som bara originalet till den. Med tvåan var det mer motiverat att använda Vuescan.

Svartvita negativ är dock fortfarande knepiga att skanna. Det är bara om negativen är tunna som det går att fånga hela omfånget i negativläget. Jag gissar att Minoltas programmerare har använt svartvit film för C41-processen när de tagit fram kurvorna för negativskanningen, de har ju ett mindre densitetsomfång.

Att skanna svartvitt som färgnegativ verkar inte ge bättre resultat. Det är samma begränsningar i densitetsomfånget där. Däremot är dialäget räddningen. Skannar man som dia får man ut all information ur negativet, men man får då vända i Photoshop och lägga på en ganska drastisk kurva för att "dra ut" tonerna så de fyller histogrammet eftersom ett dia i regel har ett ännu större densitetsomfång.

Funkar negativläget bra för dig utan klippta skuggor och högdagrar så skall du använda det. Det är ju i särklass smidigast. Men stöter du på ett mer kontrastrikt negativ kan det vara värt att testa diavägen.

Jim,

Intressant- Har inte testat svartvit neg som dia.
Skall göra det.

Har du ungefärliga inställningar på kurvan du pratar om?

/Patrik

Patrik: Jag brukar först flytta ändlägena på kurvan så att jag får en någorlunda ok svart- och vitpunkt. Sen rundar jag av ändlägena till en liten s-kurva för att sänka kontrasten en smula i hög- och lågdagrar för lite mer "papperslikt" utseende. Sen brukar det räcka med en punkt i mitten för att justera mellantonerna. Inga konstigheter alltså. Men ibland kan man bli förskräckt för att man måste flytta ändlägena så mycket, men det är ingen fara om man använder 16 bitar.

Just det, det glömde jag nämna. Skannar man som dia måste man nästan använda 16 bitarsfiler. Annars kommer man att tappa mycket information och få ett väldigt spikigt histogram.

I förlängningen borde man kunna spara grovjusteringarna som kurvor i Minoltadrivrutinen och slippa en del manuell efterbearbetning. Man kan ju invertera kurvan så får man ut en positiv bild direkt.

(med reservation för att jag ännu inte hunnit utforska alla egenheter vid svartvitskanning med SD3 än, erfarenheterna baseras mest på tvåan. Men av vad jag sett hittills verkar det inte vara några större skillnader förutom att mjukvaran hos SD3 klarar av lite fler situationer utan manuellt rattande än tvåan gjorde)

ANNONS
Götaplatsens Foto