Annons

Modell, ute, mörker. Råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Jag har så gott som aldrig plåtat modellbilder förutom någon enstaka gång i studio. Nu har jag tänkt göra det ute, och på kvällen dessutom. Jag hade tänkt mig stadsmiljö. Någon gånggata med mycket lampor och glitter.:p Jag hade tänkt använda mig av kodak portra 160vc eller liknande. Problemet är ju ljuset. Jag har en Nikon F75 och en F80 båda med inbyggda "upplättningsblixtar" eller vad det kallas. Frågan är ju om detta räcker? Och hur jag skall använda den. Bländare tid osv? Jag har aldrig jobbat med blixt innan förutom i studion och där fixar ljusmätaren biffen. Men här? Några idéer och tankar?

uchman skrev:
Tar gärna en lektion i det här med ledtal och prylar också.

Det mest grundläggande du måste tänka på är att belysning avtar med kvadraten på avståndet.

Ökar du avståndet från lampa-motiv till tre gånger det ursprungliga får du alltså se till att kompensera för att belysningen bara är en niondel av det ursprungliga.

Att sedan räkna ihop alla ljuskällor av olika typer - gatulampor, blixtar osv - kan vara ganska knepigt. Olika färgtemperatur har de också. Knepigt. Jag känner inte till din blixt, men om den försöker kompensera automatiskt alldeles på egen hand kanske dina manuella inställningar inte betyder så mycket.

Ledtal: Om kameran är inställd på 100 ASA och avståndet blixt-motiv är en meter, så är ledtalet lika med det bländartal du skall använda för en exponering.
Exempel: Ledtal 16, 100 ASA och 1.0 meter -> Använd bländare f/16.
Exempel: Ledtal 16, 200 ASA och 8.0 meter -> Belysningen blir 1/64 (=6 steg) så stark som på en meters håll, men å andra sidan är filmen dubbelt så känslig. Blända upp fem steg till f/2.8.

För den som är petnoga: "Kvadraten på avståndet"-regeln gäller punktformiga ljuskällor. Nära en stor lysande skylt eller långt lysrör blir det annorlunda, men alla blixtar, gatulampor osv är ju punktformiga.

Jo, det där med kvadraten var något jag lärde mig i fysiken i skolan. :p
Det jag gärna skulle vilja veta är hur mycket min blixt "höjer" exponeringen på ett visst avstånd. För isåfall skulle jag ju kunna använda kamerans ljusmätare och tänka efter på avståndet och hur mycket ljus blixten kommer att ge. Så jag vet hur många steg under jag kan ligga. Det vore det ultimata i det här läget. Eller hur gör egentligen de som fotar med blixt? Hur vet de? =).

Ok, då vet jag hur det ligger till med ledtal.
Men räknar man inte med befintligt ljus också eller hur blir det med det?

Ett av mina favorit ämnen , bara blixten räcker ingenstans när du ska fota på natten (bitter erfarenhet) men om du ställer kameran på stativ och använder en del av det befintliga ljuset så blir det bättre, använd ljusmätaren och mät upp bakgrunden ställ in en nivå som blir lagom underexponerad. Ställ dom värdena manuellt i kameran, sätt blixten på modellen.
kameran mäter blixtljuset så det blir alltid normalexponerat även i manuellt läge om du inte ställt in några kompensations värden.
Min personliga favorit inom området är annars att köra med Kodaks epj film lämna blixten hemma och kör med endast befintligt ljus från gatlampor osv, pressa filmen till 1000 ASA och du kommer att få grymma effekter. Ett problem är att få in ljuset i ögonen på modellen men det borde gå att fixa med en reflexskärm (ska testa under januari)

Se exempel på tidigare epj fotogaferingar i min profil.

Tore.
Det är precis det jag menar. Jag vill ställa in kameran med det beintliga ljuset lagomt underexponerad för att blixten sedan skall kompensera detta. Men vad är lagom underexponerad. Är det nu jag skall använda mig av ledtalet? =).

Det är lite en smaksak hur mörkt du vill att det ska vara.
Men två bländarsteg kan bli rätt bra.
Har så här långt kört mest epj då får bakgrunden bli vad den vill(går inte att påverka då det är fasta ljus källor)
Men jag ska testa. Jag mailar dig några exempel bilder lite senare i kväll.
Mvh Tore

Ok. Två bländarsteg. Men vad grundas det på? Måste väl bero ganska mycket på avståndet till modellen och hur ljusstark blixt man har?

Ursäktar mig för de dumma frågorna men jag har aldrig plåtat med blixt mer än i lägen då jag hoppats på det bästa. :). Eller ställt kameran på auto.

Hur ser ljussituationen ut?

Står modellen i mörker mot en belyst bakgrund? Då är det enkelt, för blixten på modellen kommer inte att påverka bakgrunden. Bestäm dig för en bländare, och slå en blixt på modellen. Använd en så lång tid att bakgrunden blir bra exponerad med den valda bländaren. Modellen kan ju gå och fika ett tag, när blixten är slagen och kameran kanske har en slutartid på en minut.

Står modellen i samma belysning som bakgrunden? Då får du välja hur du vill fördela blixt/befintligt ljus på modellen. Väljer man fifty-fifty finns det stor risk att blixten inte orkar "frysa" modellen ordentligt - befintliga ljuset ger för stort bidrag.

Är jag otydlig så fråga...

Ok. Så när jag räknar ut exponeringen för modellen så använder jag ledtalet och bländaren? slutartiden spelar ingen roll alltså?

Men vad jag tänkt är en om inte helt mörk men ändå ganska mökt bakgrund. Vi skall vara ute på en gågata på kvällen liksom.

hahahaa vill du ha ett udda tips som jag gjorde en serie bilder med porche

galet

jag lindade in modellen i en ljusslinga

eller tex använde mig av bilens lyktor

effektfullt

Låter helt klart som något jag kan tänka mig att prova. Men just nu har jag idén så gott som klar redan. Vill bara få klart för mig hur jag skall exponera filmen innan jag gör något. :p

Slutartiden spelar ingen roll för blixten. Själva blixtljuset varar ju mycket kort tid, och att kameran sedan är öppen någon sekund eller minut ger ju inte mer blixtljus. Däremot har du ju valt en bländare, och det befintliga ljuset behöver en slutartid som beror på den bländaren.

Exempel: Blixtautomatik och bländare 8. Modellen blir förmodligen rätt exponerad, och du behöver kanske 20 s exponeringstid för att bakgrunden ska bli hyfsad i befintligt ljus.

Blixtautomatik och bländare 2.8. Modellen blir förmodligen rätt exponerad, men du behöver kortare exponeringstid (tre steg, en faktor åtta) 2.5 s exponeringstid för att bakgrunden ska bli hyfsad i befintligt ljus.

Om modellen däremot också får befintligt ljus, kan man ju dra ner lite på blixtens intensitet och hoppas att hon inte får för mycket rörelseoskärpa på 2.5 s. Rör det sig om 20 s kanske hon hinner springa undan och ta en fika utanför bild... Det kan ju rädda rörelseoskärpan i alla fall.

Haha. Det jobbiga är att jag förstår vad du säger men jag förstår inte hur jag skall omsätta detta i praktiken. :p "blixtautomatik" Sköter blixten det här själv alltså? Kom ni ihåg att jag bara har en inbyggd blixt på mina kameror. Det som skulle kännas lättast är att veta hur många blädarsteg jag kan underexponera när jag använder blixten på ett visst avstånd. :).

Nu har jag testat lite med kameran. Allt är konstigt. Ställde in exponeringen manuellt först. 90 1.8. Sen slog jag på blixten och använde kamerans automatiska system för att mäta hur mycket blixten skall slå osv. Och den kom också fram till 90 1.8. Men när jag tog bilden så slog ju blixten. Hur går detta ihop?

ANNONS
Götaplatsens Foto