Annons

Moiré i Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

hansl54

Aktiv medlem
För första gången upptäckte jag ett färgfel i en bild tagen med D3:an. Blev lite besviken, faktiskt. Trodde att D3:an var befriad från sådant här. Men det är väl så att jag råkade träffa på fel "frekvens", det är väl en avvägning som kamerafabrikanterna måste göra, mellan upplösning/skärpa och moiré-uppkomst.
Nu vet jag inte riktigt om det här inlägget ska vara utformat som en fråga, det är nog mest att jag vill gnälla lite.
Så här ser det ut.
Första bilden visar hela rutan med ett utsnitt markerat.
Nästa bild visar utsnittet i 100 %. Huset är alltså rött. De grågröna stråken är färgfel som D3:an genererat.
Optiken som användes här var 14-24/2,8 på 16mm.

Bilagor

• bryggan.jpg
    bryggan.jpg
    43.6 KB · Visningar: 385
  • huset.jpg
    huset.jpg
    51.3 KB · Visningar: 382
En del har begåvats med falkögon på gott och på ont. Men är inte det här lite att ta i hur upptäckte du ens moire förekomsten på stugan? :p

Kopiera bakgrundslagret och välj blandningsläge färg. Applicera sedan gaussisk oskärpa mellan 2 och 4,5 beroende på hur mycket färgmoaré det är. Lägg samman lagrena.

Poff, men även om moarén inte försvinner så blir det klart bättre. Funkar även väldigt bra på kromatisk aberration!

Hm.. funkade visst inte alls på din bild, prövade precis.. Well well, på mina bilder funkar det alltid. Men vi kan ju ha helt olika workflows..

Mvh: Danne

nymålat

Lite jobb med målarpenseln fixade det mesta, Wacom är fina grejor att ha vid sådan här tillfällen

Bilagor

• huset_m.jpg
    huset_m.jpg
    53.2 KB · Visningar: 222
ANNONS
Götaplatsens Foto