mannbro
Aktiv medlem
För att slippa "spamma sönder" kommentarerna kring min bild "Innocence Lost?" (http://www.fotosidan.se/pools/view/73/1333927.htm), så flyttar jag diskussionen hit.
Frågeställningen det handlar om:
Ingen lätt frågeställning, och ett ständigt debattämne inom gatu- och reportage-foto. Eftersom jag valde att ta och publicera bilden så har ju jag per definition tagit ställning redan, men vart går gränsen? Är det moraliskt försvarbart att ta den här typen av bilder? Varför? Varför inte?
Frågeställningen det handlar om:
Daniel Lindström i Gatufoto:
Jag tycker den här bilden är fruktansvärt obehaglig. Inte bara för motivet, det är som föregående talare sagt hemskt. Men inramningen är det som gör det riktigt obehagligt. Ser ut att vara tagen på väldigt långt håll med motivet ovetandes, den stora vingetteringen förstärken känslan av att det är en smygtagen bild från en kamera liggandes i en väska. Mycket obehagligt.
...
Jag tänker här på själva grejen att smygfotografera en nästan naken, utsatt pojke. Inte det som försigår i bilden i sig. .
Ingen lätt frågeställning, och ett ständigt debattämne inom gatu- och reportage-foto. Eftersom jag valde att ta och publicera bilden så har ju jag per definition tagit ställning redan, men vart går gränsen? Är det moraliskt försvarbart att ta den här typen av bilder? Varför? Varför inte?