Annons

Motstridiga besked om skärpning

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Ett par frågor om skärpning i PS (jag kör med CS)

På Moderskeppet anger Mattias Karlsson att ett av problemen med oskarp mask är att den måste läggas på först när alla andra justeringar är gjorda och bilden slagits samman till ett enda lager. Ron Bigelow, å andra sidan, påpekar att skärpning i oskarp mask måste göras sist, i ett nytt lager som läggs överst, ovanpå alla tidigare justeringar. Själv har jag i stället som avslutning kopierat bakgrundslagret och lagt skärpningen (med USM eller högpass) där, alltså som lager nr 2, och med påverkan bara på bakgrunden. Som jag ser det har detta fungerat bra. När det gäller Bigelow förstår jag inte hur han menar. Jag kan ju inte kopiera det överska lagret, vars effekt då dubbleras, och heller inte lägga dit ett nytt tomt lager, som ju inte innehåller någonting. Hur lägger man ett skärpningslager överst? Har jag missat något viktigt?

vänliga hälsningar

''SHIFT+CTRL+ALT+E''

Då slår du samman alla tidigare lager till ett nytt (dina gammla finns kvar). Då kan du skärpa det lagret.

Detta lager påverkas inte om opaciteten är satt till 50% och du gör en kopia vilket då dubblerar effekten. Utan det visar precis som innan!

Ja, de säger alltså samma sak, fast Mattias är lite råare och slår ihop allting till ett lager istället för att göra lagerkopian. Det senare är att föredra.

Jag har själv gjort bort mig några gånger då jag skall skapa en uppskärpt JPG bild utifrån en redigerad bild med många lager. Merge till ett lager, oskarp mask, 8 bitar och...."spara" istället för "spara som". Grr...

Stort tack för dessa snabba svar. Jag ska omedelbart testa detta. Jag undrar bara vilken skillnaden blir. Såvitt jag kan se blir mina bilder - där skärpningen bara läggs på bakgrundskopian - också skärpta till belåtenhet. Vilken är fördelen med att lägga skärpningen på samtliga redigeringar?

hälsar Martin

Stort tack för dessa snabba svar. Jag ska omedelbart testa detta. Jag undrar bara vilken skillnaden blir. Såvitt jag kan se blir mina bilder - där skärpningen bara läggs på bakgrundskopian - också skärpta till belåtenhet. Vilken är fördelen med att lägga skärpningen på samtliga redigeringar?

hälsar Martin

Mm, bra fråga. Först ett enkelt exempel:

Säg att du har ett porträtt där orginalet ligger i bakgrundslagret. I ett nytt lager du kanske lagt en retuschering av ögonen. (Jag brukar göra så att jag kopierar de delar jag vill retuschera i ett nytt lager)

Gör du sedan skärpning på bakgrundslagret kommer inte ögonen bli uppskärpta...

Så, det är ju bara ett problem om du jobbar med flera lager.

Det lite svårare fallet, som jag inte har ett bra svar på, gäller ju exempelvis ljusteringslager och kanske även lager som jämnar ut huden (glamour retusch)...? Då görs ju skärpningen på "orginalet", och sedan kommer ljusteringslagren återappliceras på det numera uppskärpa orginalet.....fast om det gör någon skillnad i praktiken kan jag inte svara på. Någon annan??

ANNONS
Götaplatsens Foto