Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multiexponeringsproblem med D300

Produkter
(logga in för att koppla)

T.A

Aktiv medlem
Eller problem o problem. Det är inga problem med själva dubbelexponeringarna. men däremot så är det problem med att om jag går över en viss tid, relativt kort, så slår kameran själv av multiexponeringen.
Om jag vill ta månen tex med 5 min intervall så går inte det. Kameran slår av multiexpo funktionen. 1 min ungefär tror jag att jag kan vänta emellan bilderna.
Finns det nånstans i menyn att ställa om tiden? Jag har letat i manual och försökt googla men hittar inget svar. Eller är det så att det inte går att ändra?

Jag vet inte om du kan ändra tiden, men det du vill göra är väl rätt lätt att fixa manuellt? Såvitt jag förstår är det bara att ställa ned exponeringen så att de bilder tar tillsammans ger rätt exponering och ta ett antal bilder efter varann. Sedan kan du väl lägga ihop dem i datorn?

Per.

Kolla om det hjälper att ställa upp tiden kameran väntar med att stänga av exponeringsmätaren, Custom Function C2 "Auto-meter off delay"?

På D90:n anger man att om man vill använda ett intervall på mer än 30s mellan exponeringarna ska man välja "På" för alternativet bildvisning (visningsmeny - play). Där kan man förlänga monitorns frånslagningstid med anpassad inställning (c4 på D90:n). Största möjliga intervallet mellan exponeringarna är 30s längre än det alternativ som valts för monitorns frånslagningstid.

Hur det fungerar på D300 vet jag inte, men kan tänka mig att det skulle kunna vara likadan.

/Mikael

Kolla om det hjälper att ställa upp tiden kameran väntar med att stänga av exponeringsmätaren, Custom Function C2 "Auto-meter off delay"?
Nä tyvärr det hjälpte inte.

Blir nog tvungen att, fick tipset på Nikonforum, lägga ihop bilderna via bildöverlägg i retuscheringsmenyn.

ANNONS