Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Murrigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Within_Temptation

Avslutat medlemskap
Är nybörjare på bildredigering skall väl nämnas, vissa av mina bilder blir väl murriga eller hur man skall säga, den bruntoniga asfalten på trottoaren längst ner till höger vittnar om det bla, träden ser heller inte ut att må bra...blr en "brun" hinna på bilden.
Har pillat på skugga/högdager samt mättnad men får ingen ordning på det.....nån som vet hur jag skall lösa det?

Bilagor

• bildforum.jpg
    bildforum.jpg
    91.2 KB · Visningar: 185
Jag skulle tro att enklaste sättet är att använda Nivåer och helt enkelet dra mittpilen (mellantonerna ) något åt vänster. Då blir mellantonerna ljusare utan att man för den sakens skull ljusar upp det svartaste svarta så att det blir blaskigt, inte heller ljusar man upp de redan ljusa tonerna så att de blir blir utfrätta.

Sedan kna mnman förwstås även lattja med reglagen i ytterkant av histogrammet, som påverkar skugga resp högdagrar. Normalt sätter man dessa i närheten av histogrammets börja och slut och sedan ställer man mittreglaget så att bilden blir lagom ljus.

För att göra det än mer avancerat kan man också använda Nivåer i ett justeringslager och därefter måla på en lagermask om man bara vill påverka en del av bilden.

Tack för tipsen Tobias!..jättesnällt!

Jag har testat de 2 första än så länge.

Jag brukar använda skugga högdager funktionen istället för att dra i histogrammet...men det var bra att lära sig =)

Började även lattja med nyans/mättnad & börjar kunna reda ut det värsta....behöver bara finslipa detta...man lär sig väl...har lyckats fixa väl gula gräsmattor som var ett problem til som jag drogs med på vissa av bilderna som jag mekar med.

//Kent

ANNONS
Götaplatsens Foto