Annons

Myten om 5D MKII och AI Servo

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det odlas många myter i olika forum. Inte minst här på Fotosidan.
När tillräckligt många har hävdat något så blir det en sanning oavsett om det är sant eller osant.
En sådan myt är att 5 DMKII är värdelös för sport eller saker som rör på sig.
Lite har jag själv gått på myten och använder gärna min 1DMKIIN till sport och snabbt rörliga objekt. Det gäller inte minst när jag försöker fota min hund i fåll fart. Igår bestämde jag mig för att prova vad 5DMKII klarar och inte klarar. Den som fotat en hund som springer mot dem i fullfart vet att det kräver en hel del av både kamera och fotograf.
Resultatet överraskade mig positivt. Dåligt ljus och lite för lång tid trots 3200 ISO så blev det bättre än jag vågat hoppas.
Med 1DMKIIN så krävs mer av AI Servot nät den går med 8,5 bilder per sekund.
Efter ett antal test under dåliga förhållanden så vill jag nog påstå att 5DMKII har ett autofokus som är lika bra för dess bildhastighet som 1DMKIIN har för sin mer än dubbelt så snabba.
Myten att 5DMKII bara skulle klara stillastående motiv tycker jag att vi kan avliva. En myt som ofta återberättas av folk som aldrig ägt en själv eller ens fotat med en.
Ni andra som fotat sport eller annat snabbfotat med 5DMKII får gärna ladda upp bilder så vi tillsammans kan ta död på denna osanning.

Bilderna på hunden är tagna från 8 meter till 1,5 meter. Slutartiden var lite för lång trots ISO 3200 och det finns en viss rörelseoskärpa.

Bilagor

• _MG_2480.jpg
    _MG_2480.jpg
    26 KB · Visningar: 2,487
  • _MG_2481.jpg
    _MG_2481.jpg
    24.2 KB · Visningar: 2,494
  • _MG_2482.jpg
    _MG_2482.jpg
    24 KB · Visningar: 2,486
  • _MG_2483.jpg
    _MG_2483.jpg
    25.2 KB · Visningar: 2,485
  • _MG_2485.jpg
    _MG_2485.jpg
    20 KB · Visningar: 2,489
Sista bilden i serien. Här har hunden bromast in något för att inte springa omkull mig och kunna ta sin belöning. Det syns också att kameran hade förväntat sig att hans skulle varit lite längre fram och därför blir det frontfokus. DEt brukar det bli på 1DMKINN också.

Bilagor

• _MG_2487.jpg
    _MG_2487.jpg
    14.5 KB · Visningar: 2,461
Det är som du skriver. Det krävs en kort slutartid för att bevisa att skärpan ligger rätt. Annars blir det ett allmänt blurr.

Det är som du skriver. Det krävs en kort slutartid för att bevisa att skärpan ligger rätt. Annars blir det ett allmänt blurr.

Å andra sidan syns det på marken vart skärpeplanet ligger, och jag tycker då det ser ut att ligga ganska precis vid hundens huvud på de flesta av bilderna. Men det är klart, under bättre förhållanden hade bilderna fått den där knivskärpan som verkligen hade visat tydligt att skärpan ligger rätt.

Jag har fotat en massa ishockey med den och det funkar jättebra.
Dom som tror att 5D mkII har dålig AF har förmodligen aldrig provat den.

Anders vill ju gärna göra livet enkelt genom att påstå att det bara är 7D som kan sätta fokus rätt på saker och ting som rör på sig. Jag har själv 1DMKIIN som kanske har Canons bästa AI Servo. Åtminstone ligger den bland de bästa. Nej 5DMKII är ingen fågelkamera men den är betydligt bättre som sportkamera än myten hävdar. Som ett bevis kommer här en bild från serien som är snudd på 100%. Valde lite mindre förstoring så ni kan se var skärpan sitter. KOm ihåg att detta är ISO 3200. Med 1DMKIIN hade jag aldrig kunnat ta de här bilderna. 3200 på den kameran är inte skoj.

Bilagor

• _MG_2485.jpg
    _MG_2485.jpg
    14.5 KB · Visningar: 2,407
Jag har fotat en massa ishockey med den och det funkar jättebra.
Dom som tror att 5D mkII har dålig AF har förmodligen aldrig provat den.

Jag kommer ihåg det Björn. Lägg gärna upp ett par bilder så vi kan avliva den här myten. Själv är jag skittrött på att höra att 5D är för bröllop och andra långsamma motiv och 1D samt 7D är det enda som fixar saker som rör på sig.
Förmodligen får dessa myter mängder av människor att gå och köpa fel kamera.

Jag om någon har väl påpekat att 7D minsann inte är utan brister och fel.
Jag vill bara påpeka att det här med att testa AF är inte lätt när målet står still, och ännu klurigare när det rör sig. Jag vill påstå att man bör ha korta slutartider för att kunna se vad man får för resultat. Att relatera mark till hundnos är inte så lätt.

De huvudsakliga klagomål jag sett på 5D har gällt när man behövt använda fokuspunkterna ute i periferin. Med central fokuspunkt och jämn fart på motivet förväntar jag mig att även min 400D träffar tämligen rätt.

Jag kommer ihåg det Björn. Lägg gärna upp ett par bilder så vi kan avliva den här myten. Själv är jag skittrött på att höra att 5D är för bröllop och andra långsamma motiv och 1D samt 7D är det enda som fixar saker som rör på sig.
Förmodligen får dessa myter mängder av människor att gå och köpa fel kamera.

Jag har precis fotat hästhoppning på Globen igår kväll. Jag hade 5D Mark II, 200mm/2.8, ISO 5000. Jag använde ingen blixt eftersom det var full fart på hästarna och ganska mörkt och jag måste säga att jag blev glatt överraskad över att det blev så bra med ISO 5000. Nu behöver jag inte vara orolig över att använda högt ISO längre. Canon 5D Mark II passar väldigt bra även på snabba motiv.
//Bee

Bilagor

• iso5000.jpg
    iso5000.jpg
    17.7 KB · Visningar: 2,353
Det är väl aldrig någon som påstått att 5D MkII är jättedålig på AF? Den är väl minst i samma nivå som en 30D och den har ju använts till många andra saker som inte har stått stilla...

Fågel ställer speciella krav och det är väl kanske inte direkt vad kameran är gjord för. När jag kört sida vid sida med samma optik så har 40D fungerat lite bättre, på ungefär samma sätt som 40D är bättre vid AF-servo än 30D (vilken inte heller är direkt dålig). För motorsport tror jag att 5D klarar sig lika bra som 40D eller 7D AF-mässigt, men lider nog lite av seriehastigheten när det händer olyckor och annat där man verkligen vill ha en snabb, rätt focuserad bildserie.

En annan sak man kan göra med 5D mkII eftersom den har så bra hög-ISO är att dra igen bländaren ett eller två steg och kompensera med ISO så får man troligen fler bra hundbilder än med 40D ändå eftersom AF kan tillåtas missa lite och ändå få det rimligt skarpt.

Nä, 5D mkII är inte kass på AF även om det som skrivits i några tusen inlägg självklart kunde varit ännu bättre, men för de tillfällena finns det två lösninar. Liveview om det är stilla och dra igen bländaren lite och mata på med ISO. Gör man detta så har man till stor del kompenserat de nackdelar 5D mkII af må ha.

Det som man kan sakna på 5D mkII gentemot 1D hus är AF även vid f/8 vilket hade varit trevlig, men å andra sidan har varken 40D eller 7D (?) detta heller och något måste man lämna till 1D(s) att vara bättre på antar jag...

Bengt, Jag tycker du drar en myt till här.
Att 5DMKII skulle ha mindre precist autofokus. Varför behöver vi använda live view för att sätta fokus med den kameran eller blända ner för att kompensera för något osäkert fokus.
Detta stämmer inte ett dugg. Det finns knappt någon Canon kamera där man så exakt ser om man har fokus eller inte. Så den myten kan du sudda ut ur ditt huvud.

Skulle vilja se mer bilder. fundera på att köpa 5d mk2. Står och väljer mellan den och en 1d

Är det actionbilder du vill se speciellt eller olika typer av bilder?
Jag har haft min Canon 5D Mark II sedan sista december och är supernöjd!! Bland annat för att den är så bra på höga ISO. Den är lite långsammare än vad min förra kamera var, men ser absolut inte det som något hinder.

//Bee

Givetvis går 5DII att plåta sport och action med. Det gör ju alla andra kameror också :) Och de gjorde man med manuel fokus långt innan AF fanns.
Men samtidigt måste man erkänna att den är ju inte precis det första valet om man bara ska ha en kamera för action foto

Jag skulle gärna se mer foto på sport och annat där snabb AI servo krävs.

Här har vi ännu en klyscha!
"Givetvis går 5DII att plåta sport och action med. Det gör ju alla andra kameror också :) Och de gjorde man med manuel fokus långt innan AF fanns.
Men samtidigt måste man erkänna att den är ju inte precis det första valet om man bara ska ha en kamera för action foto"

Visa mig en serie bilder med 4 bilder/per sekund där du både lyckas sätta fokus och zooma in samtidigt.
Igen en djävla klyscha att jämföra 5DMKII med en gammal analog kamera med manuell fokus. 5DMKII är mycket närmare min 1DMKIIN än den är lika mina gamla analoga Leicor. Visst fick jag skarpa bilder på action med dem också men inte med 4 bilder/sekund.
Jag kan hålla med om att 5DMKIIan inte är världens bästa actionkamera men den ligger inte så långt efter 1DMKIIN som många anser vara en av de bästa, som man tror. Jag har testat ordentligt eftersom jag äger båda.
Jag är bara oändligt trött på att höra att man inte skall köpa en 5d om an ibland vill fota sport. Det är bara nonsens och ofta hävdat av de som bara läst att det är så och aldrig provat själva.

Senast ändrad:
Bengt, Jag tycker du drar en myt till här.
Att 5DMKII skulle ha mindre precist autofokus. Varför behöver vi använda live view för att sätta fokus med den kameran eller blända ner för att kompensera för något osäkert fokus.
Detta stämmer inte ett dugg. Det finns knappt någon Canon kamera där man så exakt ser om man har fokus eller inte. Så den myten kan du sudda ut ur ditt huvud.

Gäller nog mest med 50mm f/1.4 USM. För där fanns verkligen problemet, men visst - kan säkert skillja från hus till hus och objektiv till objektiv, men myt eller inte så bibehåller jag min uppfattning om att EOS 5D mkII har sämre noggranhet med optik ljusstarkare än f/2. Både 40D och gamla analoga EOS 3 verkade sätta focus nogrannare oftare. Jag tänker inte försöka förklara någon orsak, men det är resutatet när vi testade många och långa timmar iaf.

Gäller nog mest med 50mm f/1.4 USM. För där fanns verkligen problemet, men visst - kan säkert skillja från hus till hus och objektiv till objektiv, men myt eller inte så bibehåller jag min uppfattning om att EOS 5D mkII har sämre noggranhet med optik ljusstarkare än f/2. Både 40D och gamla analoga EOS 3 verkade sätta focus nogrannare oftare. Jag tänker inte försöka förklara någon orsak, men det är resutatet när vi testade många och långa timmar iaf.

Problemet med mikrovariationer finns definitivt med 5DMKII. Jag har också läst den långa tråden.
Precis som Risedal och Aspman kom fram till hänger det mycket ihop med den förstoring man får när man zoomar in med 100% på en 21 Mpix kamera. Din gamla EOS 3 kanske hade samma problem men det har du inte en chans att upptäcka med den upplösning den kan prestera.
Dessutom visade det sig att när Risedal och Aspman hade gjort en vända till Intervision med sina kameror så blev båda nöjda. Det var dålig justering från produktionen som var felet, inte konstruktionen.

Jag skulle gärna se mer foto på sport och annat där snabb AI servo krävs.

Här har vi ännu en klyscha!
"Givetvis går 5DII att plåta sport och action med. Det gör ju alla andra kameror också :) Och de gjorde man med manuel fokus långt innan AF fanns.
Men samtidigt måste man erkänna att den är ju inte precis det första valet om man bara ska ha en kamera för action foto"

Visa mig en serie bilder med 4 bilder/per sekund där du både lyckas sätta fokus och zooma in samtidigt.
Igen en djävla klyscha att jämföra 5DMKII med en gammal analog kamera med manuell fokus. 5DMKII är mycket närmare min 1DMKIIN än den är lika mina gamla analoga Leicor. Visst fick jag skarpa bilder på action med dem också men inte med 4 bilder/sekund.
Jag kan hålla med om att 5DMKIIan inte är världens bästa actionkamera men den ligger inte så långt efter 1DMKIIN som många anser vara en av de bästa, som man tror. Jag har testat ordentligt eftersom jag äger båda.
Jag är bara oändligt trött på att höra att man inte skall köpa en 5d om an ibland vill fota sport. Det är bara nonsens och ofta hävdat av de som bara läst att det är så och aldrig provat själva.

Ja jag måste nog ändra mig och erkänna att du är den bästa fotografen. Och dina 4 hundbilder inom en sekund är bland det bästa jag sett. Tror ingen annan kamera har lyckats med det tidigare. Gratulerar stort till din prestation........

Lars,
Kan man kanske ana en viss ironi i ditt svar. Det var inte för att få beröm för mina bilder jag startade tråden och jag tror nog jag har betydligt bättre hundbilder i mina album.
Däremot visar serien att 5DMKII kan hantera rörliga betydligt bättre än vad som brukar påstås här på fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto