Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Jag såg att det finns något som heter närbildslins och tänkte höra om någon har erfarenhet av detta och vad ni har att säga om det?

Har en nikon D80.

Var inne och kikade på den här sidan, http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1004542&did= då jag ska till Ullared och Netonnet's butik där. Vilket av alla linser ska jag isåfall köpa?

Läste oxo någonstans att det fanns någon lins/filter som om man fotograferar tex en sten i en skog, blir stenen skarp ( om man sätter fokus på den ) och resten lite disigt/dimmigt. Någon som vet vad jag menar? Alltså inte ett vanligt polarisationsfilter.
Vet tyvärr inte vad det heter som jag menar.

Tack så mkt på förhand!

"Soft-filter med klart centrum" borde väl vara en bra svensk beskrivning. Lite dinosauriestämpel idag, men på film-tiden ett oumbärligt gjälpmedel. I dag fixar man det i Photoshop.

Lite dinovarning kanske på den typen av effektfilter - jag har dock kvar stjärnfilter och annat skumt i väskan...

En filtertyp som faktist är användbar är det tonade ND-filtret som faktist kan rädda saker som inte går lösa i efterbehandlingen eftersom det kan sänka den dynamiken hos en ljus himmel och därmed lyfta detaljerna en mörkare underdel av bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto