Annons

någon skillnad på att halvera bildstorleken i kameran eller datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

dajli

Aktiv medlem
Jag har en fundering i och med nya 5DMII. Jag är framförallt lockad av egenskapen med lågt brus, men behöver nog mycket sällan alla 21MP. Är det någon skillnad i påverkan av det synliga bruset i slutresultatet om jag halverar bildstorleken i datorn, eller om jag ställer in kameran på halva antalet MP redan från början? Någon skillnad för RAW och JPG?

Hur fungerar nedskalningen av bilden i kameran? Görs den redan när bilden registreras av sensorn (lika mkt brus men mindre bild?), eller görs den efter sensorn tagit bilden med alla 21MP (mindre bruspunkter pga av förminskningen?)?

Den stora (och enligt min uppfattning helt avgörande) skillnaden är att om du "halverar" bilden i kameran kan du aldrig komma åt den fulla upplösningen. Halverar du i datorn har du fortfarande orginalfilen sparad någonstans och kan återgå till den om du skulle behöva göra radikala beskärningar osv.

Alla minnesmedier är löjligt billiga nuförtiden så jag kan inte se någon anledning att använda kameran till något annat än bilder med högsta möjliga upplösning.

Den stora (och enligt min uppfattning helt avgörande) skillnaden är att om du "halverar" bilden i kameran kan du aldrig komma åt den fulla upplösningen. Halverar du i datorn har du fortfarande orginalfilen sparad någonstans och kan återgå till den om du skulle behöva göra radikala beskärningar osv.
Alla minnesmedier är löjligt billiga nuförtiden så jag kan inte se någon anledning att använda kameran till något annat än bilder med högsta möjliga upplösning.
Nej jag vet, det är billigt. Men tar man väldigt många bilder, de ska få plats på bärbara datorn, och alla dessa bilder ska in på dubbla backuper så kostar ändå utrymmet en del. Plats och pengar. Inte minst om man ska spara photoshopfiler på de flesta där varje lager bygger på ytterligare på grundens 21MP filstorlek, och de blir också tyngre att jobba med i photoshop.

Om vi säger att jag bara är nyfiken på hur det fungerar då? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto