Annons

Någon som har en 5D i Stockholm att känna på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Jag funderar så smått på att eventuellt skaffa en Canon 5D.

Jag värdesätter bildkvalitet och ergonomi. Det är för mig viktigt hur den ligger i handen och allmänt är trevlig att hantera.

Jag kommer troligtvis (om jag köper kameran) att köpa den av en liten lokal firma som ej har möjlighet att ha den på lager, varför jag ej vill "åka snålskjuts" genom att känna på den i en butik vilket för mig känns oärligt.

Till frågan:
Finns det någon vänlig själ och ägare av en 5D i Stockholmsområdet som kan tänka sig att få ett besök av mig och låta mig känna på den en stund?

Jag kan nås på
08-55 54 20 49 dagtid / 08-648 47 07 kvällstid.

eller johan.lindroos(snabel-a)teracom.se

Hälsn.
Johan

Jag har kännt på 5D och den är rätt schysst ergonomiskt. Det känns dock inte som en kamera för 30 000 kr. Känns mer åt 20D hållet. D2Hs/D2X/1D osv spelar i en helt annan liga.
Jag tycker du ska ställa dig några frågor innan du köper 5D.

1. Behöver du upplösningen? Egentligen är det bara vissa yrkesfotografer som behöver så pass mycket eller mer. 20D fixar ju lätt utskrifter upp till A2. Väldigt många yrkesfotografer klarar sig ju med 20D.

2. Kommer du använda fasta objektiv eller zoomar? Diggar man fasta objektiv är ju FF trevligt eftersom man får de brännvidderna man vill ha.

3. Är vidvinklar viktiga för dig? Du kan få mycket vidvinkel med 5D, men det är välkänt att Canons vidvinklar inte funkar bra med FF.

4. Vad lägger du helst slantarna på nu? optik eller hus? Optik är ju en långvarig investering. Vilket ett hus iofs också kan vara, men priserna rasar hela tiden.

5. Fotar du mycket tele? Då är inte FF någon fördel.

Kan ju göra ett tillägg. Har du en snabb dator? De här bildfilerna är inte skojiga för en slö dator.

Expert Fridhemsplan har en 5D hemma som man får känna på, Schönherrs Foto likaså, de har dessutom 24-105 inne så vitt jag såg i deras skyltfönster härom kvällen. Kameran är jag inte intresserad av, det blir kanske en MarkII N för mig istället men gluggen är intressantare, åtminstone för mig.

MartinB skrev:
Jag har kännt på 5D och den är rätt schysst ergonomiskt. Det känns dock inte som en kamera för 30 000 kr. Känns mer åt 20D hållet. D2Hs/D2X/1D osv spelar i en helt annan liga.
Jag tycker du ska ställa dig några frågor innan du köper 5D.

1. Behöver du upplösningen? Egentligen är det bara vissa yrkesfotografer som behöver så pass mycket eller mer. 20D fixar ju lätt utskrifter upp till A2. Väldigt många yrkesfotografer klarar sig ju med 20D.

En så bra kamera som möjligt vill väl alla ha? Möjligtvis är orsaken att jag "behöver" upllösningen mer för kulfaktorn. Man lever bara en gång nämligen!

I och för sig kan jag ibland ha ett behov av att kraftigt kunna beskära bilder och fortfarande ha bra upplösning. Jag skriver nämligen artiklar om HiFi-apparater, och då vill man ibland ha bilder på små komponenter ur en apparats insida. (går i.o.f.s. att fixa med ett makro)

2. Kommer du använda fasta objektiv eller zoomar? Diggar man fasta objektiv är ju FF trevligt eftersom man får de brännvidderna man vill ha.
Både och.

3. Är vidvinklar viktiga för dig? Du kan få mycket vidvinkel med 5D, men det är välkänt att Canons vidvinklar inte funkar bra med FF.
Ja, jag tycker vidvinkel är roligare än tele. Jag är medveten om begränsningar i dagens optik, vilket har varit liknande förhållanden sedan analoga filmtiden också.

4. Vad lägger du helst slantarna på nu? optik eller hus? Optik är ju en långvarig investering. Vilket ett hus iofs också kan vara, men priserna rasar hela tiden.
Pengar är för mig inte en direkt relevant parameter att basera ett val på. Men att köpa en "fin" kamera med sunkig optik verkar vara en ganska osmart kombination, vilket alltså ej är mina planer.

5. Fotar du mycket tele? Då är inte FF någon fördel.
Nej.

Allmänt: Jag tycker personligen att Canons olika 1D-modeller är på tokm för klunsiga att släpa runt på. Nikons D1/D2-modeller känns något trevlkigare, men fortfarande stora. 350D känns enligt min smak för pluttig och oskön att hålla i. 20D tycker jag känns nästan okej, men inte så bra tumgrepp som jag hade önskat. Fuji S2pro tycker jag har ett bra tumgrepp. Viktigt med greppet tycker jag.

Dadigan skrev:
Expert Fridhemsplan har en 5D hemma som man får känna på, Schönherrs Foto likaså, de har dessutom 24-105 inne så vitt jag såg i deras skyltfönster härom kvällen. Kameran är jag inte intresserad av, det blir kanske en MarkII N för mig istället men gluggen är intressantare, åtminstone för mig.

Eftersom jag inte kommer att köpa kameran ur någon av dessa butiker, så tycker jag att det känns moraliskt fel att gå dit och klämma och snacka och låtsas vara intresserad att köpa hos dem. Inte min melodi alls.

Johan Lindroos skrev:
Eftersom jag inte kommer att köpa kameran ur någon av dessa butiker, så tycker jag att det känns moraliskt fel att gå dit och klämma och snacka och låtsas vara intresserad att köpa hos dem. Inte min melodi alls.

Håller med om att det känns fel.

Däremot har jag för mig att Expert Fridhemsplan är medveten om problemet, med folk som tittar i affär och sen köper billigare på nätet, så dom har en lösning.

Där får man för 100:- (har jag för mig det var) möjlighet att få klämma och känna på det dom har inne, och ställa frågor.

Observera att jag inte tänker köpa kameran "biiligare på nätet", utan från en lokal firma.

Att pröjsa en hundring för att känna på kameran känns okej, men ändå helkonstigt på något vis. Märklig värld just nu. Vi lever i någon slags brytningstid mellan butiksförsäljning och postorder. Jag vill ha butikerna kvar och samtidigt få bra service och kunna köpa prylen till ett bra pris. Undrar hur den kombinationen kommer att se ut i framtiden. Showroom kanske? Svårt detta... Sedan detta med kostsamma varor som även butiker har svårt att hålla i lager, det blir ofta inte så mycket mervärde att handla från en butik, och man redan före sitt köp vet precis vad man vill ha. Om butiken har prylen hemma för omedelbar leverans, då känner jag att det helt klart finns ett mervärde.

Köpte en videokamera med inbyggd hårddisk nere på stan (JVC GR20). Jag frågade specifikt om den hade bra bildkvalitet och var bra på att filma inomhus. Det visade sig att den var värdelös på allt, en panasonic med 3ccd i samma prisklass sopade mattan med den efter en direkt jämförelse via en lcd-tv.

Om de i butikerna inte ens kan testa prylarna och ge vettiga råd, då är det bättre att canon och andra tillverkare öppnar showroom i alla större städer och så får man beställa kamerorna från nätet.

StaffanW skrev:
[på Expert Fridhemsplan] får man för 100:- (har jag för mig det var) möjlighet att få klämma och känna på det dom har inne, och ställa frågor.

Jag tror de tar betalt för att förklara hur kameran du köpte på nätet funkar. Alltså förlara en kamera du inte köpt hos dem.

Att titta som presumtiv kund är alltså gratis. Det var i alla fall så jag förstod skylten de hade.

oskard skrev:
Jag tror de tar betalt för att förklara hur kameran du köpte på nätet funkar. Alltså förlara en kamera du inte köpt hos dem.

Att titta som presumtiv kund är alltså gratis. Det var i alla fall så jag förstod skylten de hade.

Precis så är det

ANNONS
Götaplatsens Foto