Annons

Någon som kan berätta om Canon 7D, positivt & negativt....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Funderar starkt på att köpa en sådan kamera.
Är det någon här som äger en sån som kan berätta lite fördelar/nackdelar som ni har tänkt på. Det är kanske något ni trodde var bra innan, men som ni nu i efterhand upptäckt att det saknades faktiskt.....
Finns det någon liknande kamera som är jämförbar med 7D:an?
Berätta.....
Tack på förhand

Svårt att svara på utan att veta vad du vill ha ut av kameran. Varför funderar du på en 7D? Vad är det du själv saknar idag med din kamera och vid vilken typ av fotografering?

Svårt att svara på utan att veta vad du vill ha ut av kameran. Varför funderar du på en 7D? Vad är det du själv saknar idag med din kamera och vid vilken typ av fotografering?

Jag saknar framförallt ett högre ISO, har idag en 400D, högsta ISO 1600, inte mycket att komma med......
Sen skulle det vara heeeelt ok om det gick att filma, framförallt få lite film på barnen...
Sen kan jag väl egentligen inte säga så mycket mer som jag har tänkt på.
Men ska jag köpa en ny, vill jag inte köpa en som "bara" är snäppet bättre utan då vill jag ha mer.. ja du vet, man vill ju alltid ha MER....
Men självklart kan jag inte betala hur mycket som helst bara för att jag ska fota lite.
Men jag har även funderat på 5D:an. Aningen dyrare yes, men den kanske är sååå mycket mer. Jättesvårt

en väg är väl att läsa recentionerna på denna site, säger nog en del.
sedan finns det nog en miljon trådar om dessa kameror, fråga sedan om det är något specifikt du inte hittar svar på.

Jag saknar framförallt ett högre ISO, har idag en 400D, högsta ISO 1600, inte mycket att komma med......
Sen skulle det vara heeeelt ok om det gick att filma, framförallt få lite film på barnen...
Sen kan jag väl egentligen inte säga så mycket mer som jag har tänkt på.
Men ska jag köpa en ny, vill jag inte köpa en som "bara" är snäppet bättre utan då vill jag ha mer.. ja du vet, man vill ju alltid ha MER....
Men självklart kan jag inte betala hur mycket som helst bara för att jag ska fota lite.
Men jag har även funderat på 5D:an. Aningen dyrare yes, men den kanske är sååå mycket mer. Jättesvårt

Ja, 7D är väl helt okej på högre ISO. Filmningen har jag knappt använt, så där kan jag inte hjälpa dig.

Däremot så tror jag det är viktigt att man uppgraderar i balans, dvs att hela utrustningen får sig ett litet lyft. Köper man ny kamera för så mycket pengar förväntar man sig kanske bättre bildkvalitet, och det tror jag inte att du kan räkna med om du fortsätter använda dina nuvarande objektiv (förutom då kanske lite fler användbara bilder på höga ISO). Kanske ett begagnat kamerahus, ett ljusstarkt objektiv och/eller en extern blixt skulel kunna vara en bättre investering för att ta bra bilder på barnen etc. Skulle kunna se ut såhär:

Begagnat 50D kamerahus - runt 5000 kr
Begagnat objektiv Tamron 17-50 VC - runt 3000 kr
Begagnad blixt Canon 430EXII - Runt 1500 kr

Dvs under 10.000 kr - betydligt mindre än en 7D kostar ny.

Ta nu inte denna lista för någon ultimat kombo (jag tog bara det jag snabbast kom att tänka på som skulle kunna passa) - men jag skulle uppmana dig att tänka lite i de här banorna. Ovanstående kombo har heller inte filmningen, så frågan är hur viktig den är för dig?

Jag köpte själv en 7D för att använda med mina gamla kitobjektiv i början. Jag blev besviken. Och sen blev det snabbt j*vligt dyrt... :)

en väg är väl att läsa recentionerna på denna site, säger nog en del.
sedan finns det nog en miljon trådar om dessa kameror, fråga sedan om det är något specifikt du inte hittar svar på.

Jag har läst massor av recensioner, men ibland är det svårt att genom dem hitta den stora skillnaden mellan kamerorna, om det nu är stor skillnad?

Jag kan väll tillägga det som sades i den andra tråden att:

7D - främst en actionkamera med snabb autofokus och snabb seriebildstagning. Har cropsensor för att möjliggöra snabbheten och den skenbara brännviddsförlängningen som t.ex. fågelfotografer vill ha.

5D - mer fokus på bildkvalitet med den fullstora sensorn, lämpar sig extra bra för landskapsbilder, porträttbilder etc.

Självklart kan båda kamerorna användas som allroundkameror med rätt objektiv. Men har man inte känt det extra behov som dessa specifika modeller möter är det kanske bättre att gå på en enklare modell och lägga de sparade pengarna på bättre optik (eller spara dem för framtida inköp när du vet vad du vill ha)?

Preferenser

Om det är stor skillnad mellan de olika husen beror främst på fotografens krav och behov.
Brus t.ex kan man ofta komma till tals med genom att undvika höga ISO. Med hjälp av ljusstark optik, optisk stabilisering, stativ mm.
Måste man absolut ha höga ISO och snabbhet samtidigt så är 7D nog det bästa valet.
Även om 40D/50D också är bra så är 7D snäppet bättre på aktion.

Men om man ändå inte är nöjd utan vill komma upp ytterligare en nivå med brusfria bilder så är det lika bra att satsa på fullformat direkt som 5D Mark II. 5D är dock inte särskilt lämplig för aktion jämfört med 7D.
Det skiljer en del i pengar mellan hus för lilla och stora sensorn. Men sammantaget, om man tänker i system så är kostnaden för optik större än för hus och då marginaliseras själva huskostnaden.

Om jag nödvändigtvis måste filma med huset så tittar jag nog på 60D i första hand.
Men hellre väljer jag en videokamera i stället.

J O

Det vore ju också lite kul att få höra vad det är för objektiv du har i nuläget?

Passar dina objektiv ens på en FF kamera?
Har du tänkt på det?

Ja, 7D är väl helt okej på högre ISO. Filmningen har jag knappt använt, så där kan jag inte hjälpa dig.

Däremot så tror jag det är viktigt att man uppgraderar i balans, dvs att hela utrustningen får sig ett litet lyft. Köper man ny kamera för så mycket pengar förväntar man sig kanske bättre bildkvalitet, och det tror jag inte att du kan räkna med om du fortsätter använda dina nuvarande objektiv (förutom då kanske lite fler användbara bilder på höga ISO). Kanske ett begagnat kamerahus, ett ljusstarkt objektiv och/eller en extern blixt skulel kunna vara en bättre investering för att ta bra bilder på barnen etc. Skulle kunna se ut såhär:

Begagnat 50D kamerahus - runt 5000 kr
Begagnat objektiv Tamron 17-50 VC - runt 3000 kr
Begagnad blixt Canon 430EXII - Runt 1500 kr

Dvs under 10.000 kr - betydligt mindre än en 7D kostar ny.

Ta nu inte denna lista för någon ultimat kombo (jag tog bara det jag snabbast kom att tänka på som skulle kunna passa) - men jag skulle uppmana dig att tänka lite i de här banorna. Ovanstående kombo har heller inte filmningen, så frågan är hur viktig den är för dig?

Jag köpte själv en 7D för att använda med mina gamla kitobjektiv i början. Jag blev besviken. Och sen blev det snabbt j*vligt dyrt... :)

Hur gör man när man köper begagnat? Jag har kollat en del på olika typ Tradera, Blocket mm.
Men jag är ju livrädd att köpa grisen i säcken. Och vad är acceptabelt att ge för tex ett 7D kamerahus? Jag tycker ofta att de begagnade kan ligga i samma prisklass som ett nytt, då säljaren har köpt det för några tusenlappar mer än vad det kostar med ett nytt nu. Så de vill ju få ut en hel del för det. Kan man köpa ett osett? Ska det alltid finnas kvitto tycker du? Det är ju inte särskilt kul att köpa något osett för 15000 som sen kommer hem och inte funkar som det ska....

Funderar starkt på att köpa en sådan kamera.
Är det någon här som äger en sån som kan berätta lite fördelar/nackdelar som ni har tänkt på. Det är kanske något ni trodde var bra innan, men som ni nu i efterhand upptäckt att det saknades faktiskt.....
Finns det någon liknande kamera som är jämförbar med 7D:an?
Berätta.....
Tack på förhand

Har helt glömt skriva att jag fotar mest porträtt och natur, inte särskilt mycket action....

Isåfall faller ju 7D bort, den är ju framtagen "mestadels" för sport/djur i snabba situationer..

Faller bort och faller bort. 5D MKII är fortfarande mkt dyrare än 7D och objektiv som gör den rättvisa är också dyrare än till 7D.

Men rent tekniskt sett så är ju 5D mer för studio och landskap medan 7D är för sport och natur (djur).
Sen har 5D heller ingen blixt så det måste man investera i. Och faktiskt så är den inbyggda bra om man använder den på rätt sätt.

Jag har 7D och kör mycket porträtt, bröllop och natur. Fungerar riktigt bra. Jag frilansar som bröllopsfotograf och änsålänge har jag inget behov av 5D. dock hade ekonomi tillåtit så hade jag gärna haft båda två ;).

PS: Jag har en unger på drygt 2 år. Snabb som attans och tack var den snabba autofokusen och serietagningen så får jag oftast alltid klockrena bilder! Min 400D hängde inte med i såna svängar och min 50D som hade 5 bilder/s var heller inte lika pigg som 7D. Men fick dock en hel del bra bilder ändå med tålamod ;)-

5D har lika bra autofokus som 50D ungefär med lite sämre serietagning. Men i Fullformat och bra brusprestanda som är riktigt bra om man nu fotar i såna miljöer ofta utan blixt.

/Stefan

Faller bort och faller bort

Nej, jag ändrar mig lite där, men som sagt är den framtagen för att vara snabb
Men den funkar hur bra som hellst för landskapsbilder mm såklart!!
Om jag bara hade varit intresserad för landskapsfoto vilket trådskaparen verkar vara skulle jag utan tvekan köpt en FF OM jag hade pengarna...
Men jag tror... VET att du inte kommer att bli besviken om du köper en 7D och kanske en Tokina 11-16 f2,8 för att ta landskapsbilder Jämfört med din 400D som du har nu.

7D är knappast enbart en actionfoto kamera för jag har en sådan och plåtar allt mellan himmel och jord med den utan problem. Du kan fota landskap och porträtt precis lika bra som du kan med en 5D eller något annat. Det är dumheter att påstå att 7D enbart är för sportfotografer.

/ Magnus

Faller bort och faller bort. 5D MKII är fortfarande mkt dyrare än 7D och objektiv som gör den rättvisa är också dyrare än till 7D.

Men rent tekniskt sett så är ju 5D mer för studio och landskap medan 7D är för sport och natur (djur).
Sen har 5D heller ingen blixt så det måste man investera i. Och faktiskt så är den inbyggda bra om man använder den på rätt sätt.

Jag har 7D och kör mycket porträtt, bröllop och natur. Fungerar riktigt bra. Jag frilansar som bröllopsfotograf och änsålänge har jag inget behov av 5D. dock hade ekonomi tillåtit så hade jag gärna haft båda två ;).

PS: Jag har en unger på drygt 2 år. Snabb som attans och tack var den snabba autofokusen och serietagningen så får jag oftast alltid klockrena bilder! Min 400D hängde inte med i såna svängar och min 50D som hade 5 bilder/s var heller inte lika pigg som 7D. Men fick dock en hel del bra bilder ändå med tålamod ;)-

5D har lika bra autofokus som 50D ungefär med lite sämre serietagning. Men i Fullformat och bra brusprestanda som är riktigt bra om man nu fotar i såna miljöer ofta utan blixt.

/Stefan

Vilket bra svar med mycket information, tack :0)
Finns det ingen blixt alls på 5D, inte ens en inbyggd?
Men kan du sakna något på din 7D när du fotar porträtt/studio & natur? För det är ju mestadels det jag vill fota. Och självklart barnen också, och då verkar ju 7D passa bra när man jagar ;0)
Vad har du för objektiv när du fotar?

5D MKII är fortfarande mkt dyrare än 7D och objektiv som gör den rättvisa är också dyrare än till 7D.

Det är väl 7D som kräver mer av objektiven? Men det ju klart, man behöver fullformatkompatibla objektiv så alla objektiv med beteckningen EF-S (Canon), DC (Sigma), Di-II (Tamron) eller DX (Nikon, Tokina) i namnet faller ju bort.

Om trådskaparen vill ha riktigt bra högisoegenskaper är 5Dmk2 klart att rekommendera, och ligger ganska lågt i pris just nu. Men 7D kan nog vara fullt tillräcklig den med, och ett klart billigare alternativ speciellt om man samlat på sig objektiv som endast funkar på aps-c.

Annars så är en bra blixt troligtvis det bästa sättet att slippa använda jättehöga isotal om man är inomhus, och småbarn som springer runt är nog att räkna som "action". Så det talar igen för en 7D.

Jag tror det är en bit av pusslet som fortfarande saknas för att du ska få rätt råd , Emma. Därför en rak fråga:

Förutom kamerahuset, hur mycket pengar hade du tänkt att lägga på objektiv att använda till det?

ANNONS
Götaplatsens Foto