Annons

Någon som provat 7artisans 35mm f/0.95-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Letar efter bra prisvärda objektiv, främst till video till min gh5s. Någon som provat 7artisans 35mm f/0.95?

Vet ni några andra prisvärda objektiv med stor bländare så är det också välkommet. :)

mvh Christian
 

pankaka

Medlem
Jag har 7artisans 35mm 1.2, och det är riktigt uselt, iaf mitt exemplar, bakgrundsoskärpan är horribel och skärpan är på sin höjd ok. Har även 25mm 1.8 och det är mycket bättre och mer prisvärt för runt tusingen. Kör på Fujifäste.
 

Miniseven

Aktiv medlem
Jag har också 25/1,8 och är nöjd. Mycket glas för pengarna. Kör på Canon RF. Köpte direkt från Artisan tror det gick på runt 800.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker det är imponerande med tanke på priset. Känns väl sammansatt och har trevliga, rätt neutrala optiska egenskaper. Vidöppet är den helt okej. Jag har använt den på porträttjobb någon gång, och jag tycker det blev fint. Den har några irriterande egenskaper, som den klicklösa bländaren, som dessutom har olika avstånd mellan stegen - långt mellan 0,95 och 1,4, knappt något mella 11 och 16. Man får alltså hålla koll på det hela tiden vilket blir rätt frustrerande.
 
Senast ändrad:

Cubadust

Aktiv medlem
Men måste alla bilder vara skarpa?
Allt behöver så klart inte vara skarpt, men det kan ju också vara en viss skillnad på "vanlig" oskärpa och hur mindre bra objektiv beter sig vidöppna. Jag hade ett gammalt Soligor som i princip bara var en grön och lila smet vidöppen. Mitt senaste Sigma 35mm kunde också bete sig lite så på 1.4. om än inte lika extremt. Men sen så är det ju upp till personen som tagit bilden att bestämma själv vad som är godtagbar skärpa.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Det finns ju en hel del F0.95-objektiv till m43. Förutom det du nämnt så finns ju t.ex 7artisans 50/0.95, Laowa 18/0.95, Laowa 25/0.95, Mitakon 17/0.95, Mitakon 25/0.95.

Sen brukar ju skärpan inte vara jättebra med dessa objektiv, åtminstone inte på större bländare. En del av dem har rätt bra centerskärpa på största bländare dock. Sen lider de ofta av en hel del CA t.ex. De brukar dock ofta ha fin bokeh och kan ge en väldigt drömsk känsla i bilderna, vilket också enligt mig är vad de främst är bra till :)
De tenderar också att ge mer av en "vintage" look på bilderna jämfört med de flesta andra moderna objektiv.
 

TEN69

Medlem
Har precis köpt ett 7A 50/0,95 till min gamla X-T1
Älskar känslan i det när jag bara mysfotar.

Inte skarpt alls på 0,95 (sista bilden nedan) men det blir snabbt bättre.

Det var längesedan jag hade en sån befriande go fotofeeling så att alla andra prylar blir mest liggande.

Husen: Bländare ca 5
Hundmannen: ca 1
Solen 1,4
Grässtrå: 0,95
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Allt behöver så klart inte vara skarpt, men det kan ju också vara en viss skillnad på "vanlig" oskärpa och hur mindre bra objektiv beter sig vidöppna. Jag hade ett gammalt Soligor som i princip bara var en grön och lila smet vidöppen. Mitt senaste Sigma 35mm kunde också bete sig lite så på 1.4. om än inte lika extremt. Men sen så är det ju upp till personen som tagit bilden att bestämma själv vad som är godtagbar skärpa.
Det finns kreativa tillämpningar inom fotografin där skärpa är av underordnad betydelse. Tag till exempel genren "avsiktlig kamerarörelse", eller ICM (intentional camera movement) som anglicisterna älskar att säga. Att vifta med kameran under exponeringen och skapa ICM-bilder har ju blivit alltmer populärt på senare tid. Här kan jag tänka mig att ett ljusstarkt objektiv med bristande skärpa är mycket användbart! Oskärpa är underskattat. :)
 
Senast ändrad:

Cubadust

Aktiv medlem
Det finns kreativa tillämpningar inom fotografin där skärpa är av underordnad betydelse. Tag till exempel genren "avsiktlig kamerarörelse", eller ICM (intentional camera movement) som anglicisterna älskar att säga. Att vifta med kameran under exponeringen och skapa ICM-bilder har ju blivit alltmer populärt på senare tid. Här kan jag tänka mig att ett ljusstarkt objektiv med bristande skärpa är mycket användbart! Oskärpa är underskattat. :)
Jo det var lite det jag menade med "vanlig" oskärpa. Precis som det Daido Moriyama och hans vänner i Japan höll på med. Men jag tycker personligen att det är skillnad på rörelseoskärpa, saker som är ur fokus och hur ett billigt/dåligt objektiv kan bete sig öppet. Men det är ju såklart en smaksak och som med mycket annat så finns det inget rätt eller fel.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag hade en 7Artisans 35/0,95 till min gamla Fuji XE1. Tyckte det var helt ok även på full bländare. Visst, jag hade inte några höga förväntningar så det var kanske därför jag tyckte det var ok. Jag sålde det när jag sålde XE1:an då det blev en X100 i stället.

Plus:
mycket objektiv för pengarna
ljusstarkt
ok oskärpa
ok skärpa i centrum även vidöppet

Minus:
bländare utan klickläge, himla irriterande
lite för tung med tanke på att det är ett aps-objektiv

God Jul på er alla!
 
Senast ändrad:

JerryN

Avslutat medlemskap
Kanske korkad fråga: 7Artisans och TT Artisan är det samma bolag? Samma ägare? Eller?

Gillar vad jag läser om TT Artisan 35/0.95 - Det är utan tvekan ett objektiv med lite egen karaktär.
Såg ett test på YouTube av ngn SONY-snubbe och han var så himla missnöjd... :) Han ville ha perfektion. Jag vill ha karaktär och icke-perfektion.....
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Kanske korkad fråga: 7Artisans och TT Artisan är det samma bolag? Samma ägare? Eller?

Gillar vad jag läser om TT Artisan 35/0.95 - Det är utan tvekan ett objektiv med lite egen karaktär.
Såg ett test på YouTube av ngn SONY-snubbe och han var så himla missnöjd... :) Han ville ha perfektion. Jag vill ha karaktär och icke-perfektion.....
Nej, två olika bolag, har inget med varandra att göra.
 
ANNONS