Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som provat Falcam quick release?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Ska till New York snart och ska besöka B&H Photo. Älskar att gå dit och shoppa.
Men hursomhelst, ska köpa ett quick release shoulder strap, för att kunna sätta kameran smidigt på ryggsäcken.
Har tittat på Peak Design, men såg sedan ett system på Youtube från Ulanzi Falcam som också såg bra ut.
Någon som testat Falcam? Bra? Att rekommendera?

Jag har idag ett Manfrotto-stativ med deras quick release-platta, så vill gärna att systemen ska vara komplatibla med varandra. Vad jag förstått finns det en platta att köpa till både Peak Design och Falcam så de funkar med Manfrotto.

Jag tror inte Manfrottos plattor är kompatibla med Falcam eller Peak Design.
Peak Designs plattor funkar på Falcam men tvärt om går ej.
Det finns dessutom ett system som heter PGYTech.

Peak Design har en platta med Manfrotto RC2 och Arca som tillbehör.

Sedan har ju Manfrotto även andra plattor, så det beror på vilket huvud man har, men RC2 får nog sägas vara "standardvarianten".

Jag har hittat denna och fått uppfattningen att den funkar till båda

Det jobbigaste med alla som säger sig vara Arca-kompatibla är att de endast har formen på vinkeln lika som Arca. Ibland inte ens det.
Bredd och höjd är aldrig korrekt vilket gör att de bara fungerar smidigt om du har en Arca med skruv och inte med flip för då måste du ständigt justera dem och det orkar man inte i längden.

Det jobbigaste med alla som säger sig vara Arca-kompatibla är att de endast har formen på vinkeln lika som Arca. Ibland inte ens det.
Bredd och höjd är aldrig korrekt vilket gör att de bara fungerar smidigt om du har en Arca med skruv och inte med flip för då måste du ständigt justera dem och det orkar man inte i längden.
Arca-delen är den som PD använder själva, så den är där vare sig du vill eller inte om man t ex ska kunna använda Capture Clip. Det är RC2 som är tillagt. Om man enbart ska ha deras remmar så behöver man inte ha platta alls då det numera finns ett mindre fäste för att sno snabbfästena runt att sätta i stativgängan.

Jag har hittat denna och fått uppfattningen att den funkar till båda

Ja så kanske är fallet men i ditt exempel så visar du Peak Designs platta och inte Manfrottos platta. Det var väl förutsättningen att man hade en Peak Desig clip-in och inte någon Manfrotto.
(Har Manfrotto någon liknande "Clip-in" som man kan fästa på axelremmen fram på bröstet?).

Ja så kanske är fallet men i ditt exempel så visar du Peak Designs platta och inte Manfrottos platta. Det var väl förutsättningen att man hade en Peak Desig clip-in och inte någon Manfrotto.
(Har Manfrotto någon liknande "Clip-in" som man kan fästa på axelremmen fram på bröstet?).
Jag är öppen för att jag kan totalt ha missuppfattat det.

Men jag har tolkat det som att plattan jag länkade till sätta på kameran.
Axelremmen på bröstet på ryggsäcken har ett peak design-clip och på stativet har jag Manfrotto.

Klippet jag länkar till kan då användas på axelremmen och kan sättas i klippet på Manfrotto-stativet.

Det är så jag tolkat det utifrån vad jag läst och bilder.

Men jag kan som sagt ha missuppfattat det

ANNONS
Götaplatsens Foto