Annons

Någon testat Epsons nya scanner ?

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Epson har bl.a. kommit med en ny flatbäddsscanner som heter Epson Perfection V700 och som kan scanna film med 6400 ppi och påsiktsmaterial med 4800 ppi. Densitetsomfånget skall vara 4,0 och färgdjupet 48 bitar. Pris drygt 6000 kr.

Är det någon som har köpt och testat och har några erfarenheter. Resutat, hastighet, ICE och hur blir svart/vita negativ? (Gryniga?)

svwa skrev:
Epson har bl.a. kommit med en ny flatbäddsscanner som heter Epson Perfection V700 och som kan scanna film med 6400 ppi och påsiktsmaterial med 4800 ppi. Densitetsomfånget skall vara 4,0 och färgdjupet 48 bitar. Pris drygt 6000 kr.

Är det någon som har köpt och testat och har några erfarenheter. Resutat, hastighet, ICE och hur blir svart/vita negativ? (Gryniga?)

Jag skulle i alla fall ta DMax 4 med en stor nypa salt. Min 4990 ska också ha det, och det har den inte. Den ballar ur vad kanske 2 och börjar komprimera högdagrar (negfilm) nåt hiskeligt.

Henning, tror inte det är dåligt Dmax som är ditt problem. Negativ blir sällan (läs normalt aldrig) så täta utan det är först med dia (alt påsikt) som dmax är av betydelse. Men det stämmer nog att 4 kan vara en förskönande siffra.

Det låter som det klassiska problemet med skannermjukvaror: De är kalibrerade för färgnegg även i svartvitläget. Ofta får man bara ut maximalt densitetsomfång om man skannar som positiv.

jimh skrev:
Det låter som det klassiska problemet med skannermjukvaror: De är kalibrerade för färgnegg även i svartvitläget. Ofta får man bara ut maximalt densitetsomfång om man skannar som positiv.

Richard och Jim,
jag skannar alltid som positiv i 16 bitar (HDR som det heter i Silverfast). Neg som är normaltäta för mörkrummet är alltid svåra att skanna riktigt bra, och det är så främst högdagrarna som ställer till det. Det är min erfarenhet i alla fall. Mina neg sticker säkert upp mot 1,8-2,0 i densitet då och då (särskilt när jag kör utan mätare och är "på den säkra sidan").

Nu ska vi inte sno Svantes tråd.

Jag har ytterligare föregångaren Epson 4870 som är riktigt kompentent för en flatbäddare. Problemet med en flatbäddare är att ljusa partier kan blöda till angrändande mörka partier vilket leder till en viss förlust av lokal kontrast. 4870 har en upplösning på 4800ppi men den optiska vägen lägger gränsen en bit därunder. Större än 2400ppi blir ändå ohanterligt på mellanformat eller större.

Henning, när jag kallibrerat min 4870 så har jag märkt små tendenser till absolut mörkaste delarna av velvia 50 tenderar spricka och då är vi runt 3.5 eller något sådant (och jag är inte helt säker på att orsaken inte är att det är profileringsprogrammet som ställer till problem då jag kan reducera problemet med lite handpåläggning).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto