Annons

Nån som testat Walimex polariserande filter från kaffebrus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Nån som testat Walimex polariserande filter från kaffebrus?

De är ju väldigt billiga, men fungerar de bra?

har sökt men står inget på detta forumet om Walimex-filter nånstans..

har förresten för mig att jag läst att pol-filter fungerar bättre på tele, är det så?

och isf från hur mkt brännvidd och uppåt på ett ungefär?

Benjamin83 skrev:
har förresten för mig att jag läst att pol-filter fungerar bättre på tele, är det så?
Nej. Du förväxlar det nog med att polfilter inte funkar riktigt bra på supervidvinklar, eftersom bildvinkeln är så stor att polarisationseffekten varierar över bildytan. Kommer man bara upp i moderata vidvinkelbrännvidder motsvarande 35 mm på småbild är det inte ett problem.

Däremot krävs det bättre kvalitet på filter ju längre brännvidd man har. Till ett längre tele skulle jag inte köpa några kaffebrusgrejer.

att det funkar bättre på tele = att det fungerar sämre på vidvinkel? ;)

Vi hade samma svar men olika formulering.. och din kunskap gick ett steg längre, så nu vet jag att det dessutom fungerar såpass lågt i vidvinkel, jag trodde gränsen låg bra mkt högre.. men det var skönt att höra.. =)

ok.. känns lönt att skaffa ett 49mm till 50/1,4 då?

Eller hellre ett 52mm, som passar på 50-200 och en stepring för att använda den på 49mm(50/1,4an)?

tror du det märks nån skillnad med de objektiven, det ena är ju inte så mkt tele(50), och det andra har inte så hög utgångskvalité redan utan filter så det kanske inte stör kvalitén nämnvärt?

Jag fick tag i ett paket med UV, CPL, och lock från tradera billigt (72mm), men polarisationsfiltret har jag inte hunnit testa mer än att jag satte det på mitt 300mm, för att jämföra med ett annat linjärt från hoya. Den polariserande effekten finns där, men bilden blev fruktansvärt oskarp! Och det är inte skakningsoskärpa eller felfokusering jag talar om, det syntes tom i sökaren, och hur jag än vred på objektivet blev det inte bra. Hoyafiltret visade inte dessa tendenser.

Det finns några fler trådar om dessa filter, sök på kaffebrus isf walimex.

ANNONS
Götaplatsens Foto