Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nackdelar med Tam 28-70 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramona

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har beställt Tamron XR 28-70 som enda objektiv till min DSLR. Jag har förstått att detta är det mest prisvärda objektivet. Många ägare är ju rent av lyriska. Det skall bli mycket spännande att prova.

Vilka begränsningar ger objektivet, förutom att det inte är ett tele, och varför?

Vissa objiektiv har en spännvidd i ljustalet, tex 3,5-5.5. Är detta en fördel jämfört med ett fast tal. Är tamron fast på 2,8?

Hur förhåller sig brännvidden och ljuskänsligheten till min nuvarande kamera A80 med siffrorna 7.8-23.4mm 1:2.8-4.9.

Ursäkta om jag inte kan "språket" så bra.

Hälsningar

Ramona

Hej Ramona

Tamron 28-70f/2,8 XR har 2,8 i ljuskänslighet genom alla brännvidderna, det gör det lättare att fokusera när det blir lite skummare.
Ljuskänslighet 2,8 är bra.

Objektiv med zoom som har ljuskänsligheten 3,5 - 5,6 har olika ljuskänligheter med olika brännvidder. Dom har svårare att fokusera när det blir mörkt.

Mvh Agneta

Tamrons enda nackdel är att det inte ger vidvinkel och därför oftast behöver kompletteras.

Ett sigma 18-50/2,8 ger samma zoomomfång på vanliga digitala systemkameror som Tamron har på filmkameror. Alltså från hygglig vidvinkel till kort tele och som därför är väldigt allround.

2,8 över hela området som Tamron 28-75/2,8 och Sigma 18-50/2,8 är en stor fördel då man får in mer ljus i kameran och kan fotografer i svagare ljus eller få kortare slutartider vilket behövs vid actionfoto för att frysa motivet.

Med ett Tamron 28-75 får du svårt att få med släkten vid matbordet eller fotografera hus eller mycket annat där man behöver vidvinkel.

Sigmas 18-50/2,8 är antagligen inte lika fantastiskt skarp som tamronobjektivet, men mer allround

ANNONS
Götaplatsens Foto