Annons

Namibia på egen hand

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Känner inte till övernattningsmöjligheterna i Waterberg. Vi var bara där över dagen. Förutom noshörningar såg vi inte så mycket djurliv. Vi försökte se western tarsier som skulle finnas - men misslyckades.

Vi besökte en slumförort i Windhoek. Det kändes väldigt avspänt jämfört med andra fattiga delar av världen men vi blev ändå varnade att åka dit ensamma.

Valvis bay har säkert mycket intressant men den standardbåttur vi tog var inte speciellt upphetsande. Några sälar och lite delfiner på långt håll. Dessutom var det disigt. Det finns ju mer att se så förhoppningsvis har du mer tur...
 
Jag var i Namibia med två vänner i februari 2016. Någonstans där vi var rädda för att bära omkring med kameror upplevde vi inte. Folk var väldigt vänliga och mycket trevliga och vi rekommenderar verkligen Namibia.
Vi hyrde en fyrhjulsdriven Toyota och sov i tält på taket av bilen. Den resa vi gjorde krävde fyrhjulsdrift men det går nog bra med en vanlig bil. Bäst är nog att prata med hyrbilsföretaget, berätta vart man ska åka och fråga dem om det är OK. Vi hyrde av ett företag som heter Acta och allt fungerade till vår stora belåtenhet utom att bränslemätaren visade gravt fel. Det upptäckte vi själva.
En Suzuki Vitara kanske inte är så dyr.
Kör inte fort på grus/sandvägarna. De har en lös yta som känns osäker i fart.

Skelettkusten upplevde vi som något av en besvikelse, utom sälkolonin.

I Etosha är camperna inhägnade och grindarna stängs vid en viss tidpunkt, kl sex tror jag.

Vi var också över i Botswana i Chobe NP. Där är ännu fler djur. Camperna är inte inhägnade och man campar i princip mitt bland djuren så något toalettspring på natten vågade jag mig inte på.

Asfaltvägarna är ofta spikraka och man kan köra i timmar utan att i princip röra ratten. Då kan det vara bra med avlösning vid ratten.

Trevlig resa!
 

djungel

Aktiv medlem
Jag var i Botswana förra året och där var det gott om hyenor och honungsgrävlingar vid tälten på nätterna. Inte 10 meter bort utan en halv meter från tälten. Vi filmade med åtelkamera men såg inte filmerna förrän vi kom hem. Kändes inte alls farligt men man gick inte på toa på natten utan uppfann olika lösningar på dessa behov. Toa hade vi ett hål i marken och en presenning på tre sidor och ofta passerade elefanter 50 meter bort och stirrade på en efter att solen gått upp. Underbart.

Känns som om allt är lite enklare och säkrare i Namibia än i Botswana och det är anledningen till att jag nu kommer att köra bil ensam hela tiden.

Alla lite större bilar eller 4W är för dyra om man är själv. Rimlig kostnad om man är tre och delar eller om man bara skall köra en vecka men inte annars. 10 000 kr extra är inte ok för min plånbok om det inte är absolut nödvändigt. Jag har kollat de flesta bolag och det skiljer inte jättemycket mellan dessa.

Flera synpunkter på att skelletkusten inte är något speciellt och dessa tips är lika värdefulla som tips om vad man bör se/göra. Cape cross blir det nog men inte längre norrut.
 

Tintani

Ny medlem
Bästa resan!

Att åka runt i Namibia på egen hand är bland det bästa jag gjort och jag tycker du gör helt rätt! Tänk på bara att även tältplatserna på populära platser snabbt blir fulla så kolla alltid innan du ger dig iväg till nästa, det kan vara långt emellan dem.

Som flera redan sagt är det sällan något problem att ta sig fram med ett 2-hjuls drivet fordon. Vägen längs Skelettkusten är en bred plan grusväg så har det inte regnat massa (vilket är tämligen otroligt den tiden på året...) så är det inget problem och vi tyckte det var en av höjdpunkterna.

Och precis som de säger ovan Sossusvlei är inga problem, sista biten där det krävs fyrhjuls finns hjälp att få alternativ kan du gå. Det här är verkligen en riktig höjdare!!

Från Swakopmund kan du ta en tur (här måste du ta en tur för det krävs både fyrhjulsdrift och specialtillstånd att få köra) till Sandwich Harbour. Ökenlandskapen här är riktigt coola.

Här kan du kanske hitta lite tips:
http://cathinkaingman.se/category/resor/afrika/namibia/

Med vänlig hälsning Cathinka
 
ANNONS