Annons

Natthimlen: har jag otur eller är det nåt med vädret där jag bor?

Produkter
(logga in för att koppla)

snoreeler

Aktiv medlem
Som titeln antyder vill jag veta om det är nåt med vädret eller om jag har otur. Lite bakgrund; jag bor i Malung och det borde gå att få rätt bra bilder i och omkring Malung på vintergatan och annat som händer på natthimlen. Dock verkar det som att allt som kan gå fel utan undantag GÅR fel. Några exempel:

Norrsken? >>> Nästan alltid mulet
Kometer >>> För ljust så det enda man ser är en liten, suddig fläck
Venuspassagen framför solen för några år sen? >>> Mulet
Stjärnfall? >>> Mulet
Enda gången jag sett en meteorit med långt stråk, hade jag inte kameran med mig!

Jag börjar undra om det är nåt i vädermönstret som gör att det allt som oftast är mulet här, för även när det inte är nåt intressant på himlen är det mycket moln.

Japp måste vara något fel helt klart.

Men ta en titt på Light polution map så ser du vart mörkaste platserna finns. Där lär du få bättre kort. Vädret kan dock ingen styra över.

Senast ändrad:
Jag har tagit kort på vintergatan precis bredvid storstäder (lila område på light pollution map). Blir ju inte optimalt då, men det går.

Hur har du gjort? f4, 30sek, basiso borde få med den om du riktar kameran åt rätt håll på natten.

Vill du ha optimalt, så är det inte långt norr om Orsa längs Svegvägen som det i princip inte är några ljusföroreningar alls.

Senast ändrad:
Kan förstå när det är solförmörkelse, månförmörkelse, kometer mm att det är en liten tidsslot i värsta fall på bara någon timme och risken är stor att man missar den pga vädret. Däremot så borde du kunna fotografera Vintergatan, Saturnus, Jupiter med dess månar, andromedagalaxen, Orion mm. Det finns många bra appar där man har full koll på vad som kommer och även vad som har varit.

Vädret har man små möjligheter att göra något åt, så det är nog bara att acceptera läget. Däremot har du nog inte sådana ljusföroreningar som jag har nere i Skåne

Det verkar ju mest som att du har otur, för eller senare fixar det sig.
Light pollution map finns här:
Men bor du i Malung ska det inte vara det stora problemet.
Den här länken är dock väldigt användbar, här finns tabeller för exponeringstider m m:
Lycka till!

Tack alla för svar. Vädret har på sistone varit ganska gynnsamt för nattfotografering, så jag får väl se vad jag läst till mig här.

Annars finns ju astrofotografiskatimmen, när i princip alla inklusive städernas gatlysen släcker ner. Nästa är 27 Mars nästa år.

ANNONS
Götaplatsens Foto