Annons

Naturfoto med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Funderar starkt på en Nikon D70..

Saken är den, att jag först och främst kommer att använda den till naturfotografering.

Vad jag förstår så är D70n inte helt lämpad för denna fotograferingstyp, eller så är det något jag bara fått för mig.

Hur som helst, ni som har Nikon D70, som har tagit naturkort, skulle man kunna få se dessa i fullformat? Vore intressant att se kvalité och färg från en ursprungsfil.

Alt. maila mig eller lägga upp på någon server/filarea (då kan fler som följer tråden se den också).
 

begust

Aktiv medlem
Fick detta från Nikon idag.
Kan kanske vara något för dig.


Hej!

Vi på Nikon vill bjuda in Dig till vår D70-tour som startar i april!

Vi kommer tillsammans med Naturfotograferna Staffan Widstrand och Magnus Elander att besöka 5 städer (Jönköping, Stockholm, Malmö, Göteborg och Falun) med seminariet "Same, same but different".

Widstrand och Elander berättar om sina tankar inför och under processen att ta klivet in i den digitala världen.

Vad var lätt, vad var svårt? Hur känns det nu? Det kommer att finnas gott om utrymme för frågor och diskussioner med publiken.

Du får även chans att under kvällen själv känna på D70!

TID OCH PLATS:

· Jönköpingsmässan 16-17 april kl 11.00 (Elmia mässan i samband med Foto 2004 - INTRÄDE till mässan tillkommer!!)
· Stockholm 19 april kl 18.30-20 ca (Hilton Slussen, Guldgränd 8)
· Malmö 21 april kl 18.30-20 ca (Hilton Hotel, Triangeln)
· Göteborg 26 april kl 18.30-20 ca (Gothia Towers, Mässans gata 24)
· Falun 27 april kl 18.30-20 ca (Scandic Lugnet, Svärdsjögatan 51)

Seminariet är gratis, men inträde till mässan i Jönköping tillkommer.

Om Du vill anmäla Dig till seminariet är det bara att klicka på länken nedan.

http://www.nikon.se/D70tour/



Med vänliga hälsningar,

Birgitta

__________________________________________



Birgitta Wetterlind



Nikon Svenska AB



www.nikon.se
 

nfoto

Aktiv medlem
Selvsagt kan du anvende en D70 til vanlig naturfotografering. Jeg gjør det (sammen med D2H, D1X, etc.) og det fungerer alldeles utmerket. Bra bildekvalitet blir det også.

En D70 er åpenbart ikke så robust som "proff" kameraene i D1- og D2-serien, men behandles kameraet som et fotografisk verktøy og ikke som en hammer, så går det bra. Batterikapasiteten er utmerket, og kameraets søker (som ikke er blant de største i klassen, men dog lys) fungerer bedre enn jeg hadde ventet på forhånd.

De største begrensningene i forhold til D2H ligger kanskje i langtidseksponeringer, hvor D70 begynner å få støyproblemer etter få minutter, mens D2H klarer mye lenger (opptil timer).

Nå er det langt viktige å se på hva du *kan* få til enn å jamre seg over hva du *ikke* like enkelt klarer. Tenk på D70 som et kamera for å ta gode bilder, om du selv klarer å skape de gode bildene. Der ligger nok problemet for de fleste (og ikke i kameraet).
 
ANNONS