Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NDG filter, 77 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

arpoe

Medlem
Hej!

Nu ska jag köpa mig en Sigma 10-20mm/3,5-5,6 som så många har. När jag tidigare har fotat landskap har jag verkligen saknat ett Graduated Neutral Density Filter. Jag är i USA för tillfället och kommer förmodligen att beställa ett från B&H.

Jag är som sagt ny på det här och behöver lite hjälp med vad jag behöver tänka på när jag köper ett sådant här filter. Jag måste ju också köpa ett mount, eller hur? Normalt skulle jag köpa filter på 77mm och bara "skruva på", men hur fungerar det här?

Har ni några tips på billigare filter som inte kommer att ruinera mig. Jag är ju trots allt en förstagångsanvändare av NDG och vill mest köpa ett för att testa mig fram.

Tack på förhand!
Catherine

Singh ray cokin P

kostar 99USD st (cokin P är 85mm på kortaste sidan och passar "normalt" vidvinkliga objektiv) för rikitg vidvinkligt blir det 4x6 men då är du uppe i typ 160 USD eller något sånt.
Singh ray är riktigt riktigt bra filter. Cokinformatet är rätt bra bang for the buck men vidvinkliga 77mm kanske inte passar då måste du nog upp på 4x6 (5.65) Cokin Z eller andra specialformat
Hållare för Cokin P är billiga typ 40 euro och det finns drösvis av billiga generiska kopior.

Andra märken är:

Lee ( har ett mycket omtalat ND "Big stopper" 180 USD) Lee är inte helt billigt men vidtalat bra filter.

Scheider som gör B+W finns mycket i videoseizen 4x5.65 men den seizen är apadyr.
Men ska du köpa ett variabelt ND är deras Vari ND ett tips 1.3-11 stop ca 450 USD, väldigt mycket pengar men smått fantastiska prestanda for the buck.

Jag har själv ett Singh Ray vari ND 2-8 stop (340 USD) och är mycket nörjd med det.

Men Vari ND funkar inget bra på vidvikel beroende på konstruktionen (under ca 24mm kan du få propellereffekter i bilden) vilket kan var bra at veta, landskapsfolket gör bäst i att köpa fasta ND. B+W ND 3.0 110 kostar 110 USD och ger 10 stop.'
Hoppas att jag tillförde något även om jag dessutom tipsade off topic på vanliga och variabla ND.
MVH Joachim

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto