Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

NEF i CS3, hur får man det att funka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare! Just införskaffat mig eb Nikon D5000 som jag är mycket nöjd med...förutom: Det verkar inte som om det går att öppna nikons raw filer i i CS3, känns som om jag försökt allt! det är bara uppdateringen ACR till CS4 som inkluderar stöd för d5000.

I Bridge är öppna Med camera raw grått och man kan således inte öppna den vägen, i DNG coverter blir det fel när jag försöker convertera. Det kan väl inte vara så att man måste uppgradera till CS4?

Hur ska jag gå till väga? Kör CS på jobbet å där funkar det perfa med den gamla kameran vi har där... i PS och jag kan den raw funktionen och vill därför kunna göra det även hemma!

Om någon vet är jag mycket tacksam!

mvh uffe

Tyvärr tror jag att det är så illa.....

NEF filerna är inte samma från modell till modell inom Nikon, så en så ny kamera har knappast stöd för din kamera.

Senaste version av DNG-konvertern ska fungera, enligt uppgift på Lightroom Journal:

New Lightroom 2.4 and Camera Raw 5.4 DNG Options

This release includes new DNG Compatibility conversion options. These choices help address the additional options available with the new DNG 1.3 Specification (http://www.adobe.com/dng):

Camera Raw 2.4 and later: The DNG file will be readable by Camera Raw 2.4 (Photoshop CS) and later, and Lightroom 1.0 and later
Camera Raw 4.1 and later: The DNG file will be readable by Camera Raw 4.1 (Photoshop CS3) and later, and Lightroom 1.1 and later. The DNG file will often be readable by earlier versions, depending on the camera model
Camera Raw 4.6 and later: The DNG file will be readable by Camera Raw 4.6 (Photoshop CS3) and later, and Lightroom 2.1 and later. The DNG file will often be readable by earlier versions, depending on the camera model
Camera Raw 5.4 and later: The DNG file will be readable by Camera Raw 5.4 (Photoshop CS4) and later, and Lightroom 2.4 and later. The DNG file will often be readable by earlier versions, depending on the camera model
Custom: (Not available in Lightroom 2.4)

Ska se om det är någon uppdatering jag missat... annars är det la bara att bita i det sura äpplet... :) Känns som sådär roliga pengar att lägga så här mitt i sommaren men men...

Tack för hjälpen i alla fall!

Tjenare! Just införskaffat mig eb Nikon D5000 som jag är mycket nöjd med...förutom: Det verkar inte som om det går att öppna nikons raw filer i i CS3, känns som om jag försökt allt! det är bara uppdateringen ACR till CS4 som inkluderar stöd för d5000.

I Bridge är öppna Med camera raw grått och man kan således inte öppna den vägen, i DNG coverter blir det fel när jag försöker convertera. Det kan väl inte vara så att man måste uppgradera till CS4?

Hur ska jag gå till väga? Kör CS på jobbet å där funkar det perfa med den gamla kameran vi har där... i PS och jag kan den raw funktionen och vill därför kunna göra det även hemma!

Om någon vet är jag mycket tacksam!

mvh uffe

Själv kör jag Cs3 ihop med Lightroom v2 (2.6).
Funkar fint att öppna bilderna i lightroom för att sedan exportera över dem i Cs3 eller rent utav "högerklicka" och välja redigera i Cs3.
Gör du även ändringar på bilden i Lightroom så kan du ju välja att skicka över den i PS med lightroom inställningarna som du redan gjort eller som ett orginal och sedan justera den i PS.

Men då har vi ju åter det där med att i så fall införskaffa LR om man inte redan sitter med det, Och om så är fallet kanske det är lika bra att i så fall skaffa sig ett ex av Cs4.
/Dave.

ANNONS
Götaplatsens Foto