Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativskanner för batchskanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedyswede

Medlem
Jag har ett par tusental 35mm färgnegativ som jag tänker digitalisera. Bilderna är tagna med ett par olika kompaktkameror. Dvs bra kvalitet, men inte den högsta. Så det jag prioriterar med scannern är att den ska vara snabb och smidig att arbeta med. Den ska ha kapacitet för batchscanning och ramar som är lättarbetade. Så någon form av flatbäddsscanner gissar jag att det lutar åt.
Förslag?

Låter som Epson Photo-skannrar är bäst för dig. V600 eller V700. De har smidig programvara för batchskanning.

Bildkvaliteten kommer att räcka gott och väl till för stora utskrifter, men se till att lära dig hur man skärper upp bilder. Skannade bilder behöver mycket uppskärpning. Oftast bättre att göra det i Photoshop /Elements än i skannerprogrammet

Med en filmskanner får du aningen bättre återgivning av kornet i bilderna, men det är på finlirarnivå och dessutom är de inte lika smidiga att skanna stora mängder med.

Om du ska skanna dia, se till att inte montera om glasade dior till oglasade ramar.

Finns det idag några vettigt prissatta filmskannrar som är automatiska? Har intrycket av att det här med filmskannrar håller på att försvinna?

Finns det idag några vettigt prissatta filmskannrar som är automatiska? Har intrycket av att det här med filmskannrar håller på att försvinna?

Epsons flatbäddskannrar är automatiska i den meningen att programvaran tar hand om alla bilder som läggs in i en omgång.

Reflecta har två skannrar som tar diamagasin.
Reflecta Digitdia 5000
Reflecta Digitdia 6000

Vill man verkligen ha automatisk skanning är det nog en begagnad Nikon Coolscan 4000ED eller 5000ED som gäller. Till dem finns det motoriserad matning av diabilder eller oklippta filmer.

ANNONS
Götaplatsens Foto