Jag har köpt en Canon Powershot SX1 IS för en månad sedan för knappa 6000 kr och är missnöjd med att det inte blir (märkbart) bättre bilder med denna än enklare/billigare kompaktkameror. Jag ångrar idag att jag inte slog till på en systemkamera istället och Fotokungen (där den är inköpt) har varit väldigt tillmötesgående och verkar förstå min besvikelse. Jag får lämna tillbaka kameran. Tyvärr faller nu allt på att jag inte hittar originalförpackningen, vilket i och för sej är extremt klantigt, men ändå känns förjävl.... ! Så, om någon här som haft sin SX1 IS ett tag vill göra en god gärning och som känner att det skulle vara ok att nu avvara kartongen får väldigt gärna höra av sej till mej. Denna uppoffring får givetvis isåfall belönas på något sätt!
Att den kameran är relativt dyr beror väl mycket på det stora zoomomfånget och en del andra finesser som inte finns på billigare varianter så att den skulle ge så mycket bättre resultat är tyvärr inte att vänta. Jag har en vän som har en SX10, vi har tittat på en del bilder och jag är tvärtom imponerad att den ger så gott resultat som den gör. Han fotar inte i RAW men det funkar väl på din? Har du testat det? Det finns många faktorer som kan ge "dåliga" bilder och det gäller att lära känna sin kamera med dess fördelar och begränsningar.
Jag undrar om du inte trots allt skall ge den en chans och använd rätt skall den kunna ge riktigt bra bilder. Jag har själv en gammal Canon Powershot A620 och blir fortfarande imponerad över vilka bilder den kan prestera.
Att den kameran är relativt dyr beror väl mycket på det stora zoomomfånget och en del andra finesser som inte finns på billigare varianter så att den skulle ge så mycket bättre resultat är tyvärr inte att vänta. Jag har en vän som har en SX10, vi har tittat på en del bilder och jag är tvärtom imponerad att den ger så gott resultat som den gör. Han fotar inte i RAW men det funkar väl på din? Har du testat det? Det finns många faktorer som kan ge "dåliga" bilder och det gäller att lära känna sin kamera med dess fördelar och begränsningar.
Jag undrar om du inte trots allt skall ge den en chans och använd rätt skall den kunna ge riktigt bra bilder. Jag har själv en gammal Canon Powershot A620 och blir fortfarande imponerad över vilka bilder den kan prestera.
Absolut, jag är mycket nöjd med kameran rent funktionellt såsom vridbar display, RAW, zoom, blixtfäste, etc. Saker som jag egentligen inte skulle vilja byta bort. Den stora besvikelsen är dock ganska mycket brus redan vid ISO 125 vid bra förutsättningar. Här kan jag känna att jag blev lite vilseledd vid inköpet för jag funderade på Canons enklare varianter samt någon Panasonic-modell som fått bra kritik, billigare kameror. Systemkamera låg också nära till hands, men mitt behov ligger lite mer på kompaktsidan (än så länge). Jag blev emellertid övertygad om att de extra tusenlapparna skulle göra skillnad med tanke på CMOS-sensor etc så jag slog till. Nu känns det tyvärr lite som att jag sitter med en dålig kompromiss på hand. Klumpig som en systemkamera med bildkvalitet som en smidigare kompaktkamera. Hade jag vetat detta så hade jag nog valt antingen en mindre kompakt eller att ta klivet in på systemsidan.
Men visst kan den ta kanonbiler och vore jag mer kunnig skulle det kanske inte vara några problem. De bilder jag tagit som jag är riktigt nöjd med är dock uteslutande ISO 80. Det är också möjligt att jag hänger upp mej på detta med brus, kanske bör jag köra en framkallning för att se hur det ser ut innan jag snackar för mycket? Mycket av besvikelsen ligger nog också i att skillnaden i bildkvalitet mot min gamla IXUS 50 (som går ner i jeansfickan) var bra mycket mindre än jag hade hoppats.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.