Annons

Nikon 105 makro beter sig illa

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Min Nikon AF 105/2.8 fokuserar underligt, den vimsar fram och tillbaka och ger upp någonstans, oftasts utan skärpa inställt. Lyckas den ta sig till närgränsen vill den inte gå tillbaka mer än någon enstaka cm på skalan. Nej, limit är inte inställt. Det enda sätt att få den över några cm är att ställa om den till manuell och vrida tillbaka den. Det viner och gnäller om objektivet vid fokusering och den hoppar fram ibland. Jag testade med ett annat objektiv och det verkade fungera bra, även om jag inbillade mig att även det objektivet var tveksamt, kanske var jag överkänslig.

Vad gör jag nu? Är det vettigt att rengöra kontakterna och vilken vätska ska jag använda?

Förresten, objektivet sitter på en D70.

AF över hela området går mycket långsamt på micro 105:an och oftast har det svårt att ställa in avståndet om det närmar sig närgränsen. Testa med område som har stora kontraster,,då ska det inte vara några problem.

Testa även objektivet vid längre avstånd och se om det uppför sig som det ska. Vid längre avstånd ska det inte vara några problem för det att hitta rätt avstånd.

Och ja, objektivet för lite oväsen vid fokusering, så det är nog som det ska vara. Det känns också som att något sitter löst om man skakar om det, men det är på det viset det ska vara enligt mr rockwell.

Kontakterna kan du rengöra med isopropanol som finns att köpa på apoteket och dunstar snabbt.

Jag har haft detta objektiv i något år och visst är det segt, och visst jag ställer in skärpan manuellt vid makrobilder eftersom den bara segar fram och tillbaka annars, men den har inte betett sig så här tidigare. Nu har jag testat att rengöra kontakterna både på objektivet och kameran men det gör ingen skillnad. Jag har också testat närapå alla mina objektiv och inget annat krånglar.

Usch, det verkar som om det måste lämnas in. Det låter dyrt.

Jag känner mig nu ganska säker på att det inte är 105an som det är fel på utan kameran. Idag har jag testat ordentligt med flertalet av mina objektiv och resultatet blir ungefär detsamma. Försöker jag gå från nära till oändlighet har samtliga testade objektiv svårt att hitta fokus. Råkar dessutom föremålet jag fokuserar på vara lite kontrastfattig finns det inte en chans. Oftast går fokus lite fram och tillbaka för att sedan ge upp men då och då lyser den gröna lampan att fokus är inställt och då är avståndet inställt på ca 9 dm.

Någon som varit med om samma sak? Vad är det som är fel?

Fan har redan målats på väggen. Kameran kom tillbaka efter reperation för "green light of death" för en månad sedan, så jag gissar att det inte kan vara det. Kan det vara en följdsjukdom?

När jag fick tillbaka kameran blev jag förvånad över hur mycket snabbare och säkrare den fokuserade och då hade jag ändå tyckt att den var snabb och säker innan. Men det var då det. Usch, all garanti är slut, det är så jag hoppas att det är en följdsjukdom.

Vissa av mina analoga kameror hängde med otroligt länge utan att någonsin krångla. Den här ska alltså in för reparation för tredja gången på något drygt två år. Första gången hade AF-sensorn hoppat snett.

D70 är säkert en svinbra kamera i övrigt, men jag är glad att jag inte valde den nu när jag läser allt detta. Jag tror att vid reparationer så har man automatiskt ett års garanti på arbetet oavsett när man köpte kameran, är det inte så?

Visst är det så. Man har ny garanti på den senaste reparationen.

Så är det nya felet direkt kopplat till det tidigare (eller underliggande) så gäller garantin.

Den jag talade med på Nikon påstod att han inte hört om något liknande, men jag har hittat folk på Nikonians som beskriver samma sak och det har skett efter gröna döden-reparationer. Har jag otur är jag den första och får betala medan efterföljarna får det gratis. Kanske kommer den tillbaka på onsdag, jag återkommer då.

Johnny Black skrev:
D70 är säkert en svinbra kamera i övrigt, men jag är glad att jag inte valde den nu när jag läser allt detta. Jag tror att vid reparationer så har man automatiskt ett års garanti på arbetet oavsett när man köpte kameran, är det inte så?

Man har dels två års reklamationsrätt vid köp av kameran och dels två års reklamationsrätt vid en reparation av kameran.

Två års reklamationsrätt vid en reparation, Adam jag förstår inte. Vad kan man reklamera efter en reparation?

OK, vi ska inte diskutera ord, men jag skulle snarast kalla det garanti på utfört arbete. Garanti eller reklamation, jag hoppas min reparation går på det.

Nu minns jag inte exakt vad det står i lagtexten, men kontentan är att reparation ska utföras fackmässigt. Om reparatören skadar produkten (på kort eller lång sikt spelar ingen roll, men det är såklart svårare att bevisa att produkten gått sönder pga reparationen 1½ år senare) så ska reparatören ersätta konsumenten, antingen genom att avhjälpa felet med ytterligare en reparation eller genom att köpa en ny produkt åt konsumenten.

OK, så här gick det. Huset åkte in till Nikon och kom tillbaka efter knappt två veckor. De säger att de rengjort AF-cellen som var smutsig. Lite förvånad blev jag eftersom huset just hade varit inne för gröna döden och då blivit rengjord enligt pappren som följde med. Hur som helst, kameran har fungerat perfekt i en vecka nu, så något måste ha gjorts med den. Hoppas den fortsätter sköta sig. Förresten, det kostade inget.

ANNONS