Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon AF 50/1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Hej !
Har nu äntligen fått hem denna omtalade poträtt glugg.Har märkt att det blir probelm med AF man måste flytta sig bakåt eller framåt mot motivet ett par gånger innan det blir ok. Fotar med en D80
Skulle behöva lite råd om detta objektiv. Typ Arbetsområde, inställningar i kameran ect ect...
/Bobbyfuller

Hej,

jag upptäckte när jag fick mitt 50/1.4 att kameran bakfokuserade. Anledningen att man märker sådant med dessa objektiv är det korta skärpedjupet på stora öppnigar. Om man fotar någon på 1 meters håll på full öppning är skärpedjupet bara någon ca. och då märks felfokusering väldigt tydligt. Det räcker även med att du eller den du ska fotograferar flyttar sig någon cm fram eller bak så blir det oskarpt.

Kan vara något att tänka på kanske?

mvh

Fredrik

Kör också D80 med bl a 50/1,8. Det senaste inköpet. Troddr från början att det fokuserade fel. Men blir mer och mer övertygad om att det gäller att vara noggrann med fokuseringen och se till att låsa. Så, säkert har Fredrik här ovan en point!!!

Hej

Jag har också funderat på att köpa det objektivet. Dels för att det är ett bra pris och dels att det går att få kort skärpedjup.

Är detta ett stort problem eller är det bara en "liten" miss? Ska jag satsa på nåt dyrare eller kan man leva med detta problem?

Eftersom objektivet saknar inbyggd fokusmotor så torde eventuell felfokus endast kunna bero på kameran (eller fotografen).

Makten skrev:
Eftersom objektivet saknar inbyggd fokusmotor så torde eventuell felfokus endast kunna bero på kameran (eller fotografen).

Eftersom fokusmotorn i D80 sitter i kameran så borde den då fokusera fel med alla objektiv i så fall?

Det var med mitt 50mm som jag upptäckte att kameran felfokuserade så jag lämnade kamera + mina tre objektiv (18-70, 80-400 och 50/1.4) till Nikon och dom justerade alltihopa på under en timma. Nu har jag inte felfokus eller oskärpa med något av objektiven. Något av de fasta 50 objektiven rekommenderas starkt!

-big kahuna- skrev:
Det var med mitt 50mm som jag upptäckte att kameran felfokuserade så jag lämnade kamera + mina tre objektiv (18-70, 80-400 och 50/1.4) till Nikon och dom justerade alltihopa på under en timma. Nu har jag inte felfokus eller oskärpa med något av objektiven. Något av de fasta 50 objektiven rekommenderas starkt!

Hmmmmmm, tycker iofs att jag får bra fokus som så. Hur menar du "felfokus"??? Stora avvikelser, eller.... ?? I o m att du bara hittade det på 50mm.

Peter-L skrev:
Hmmmmmm, tycker iofs att jag får bra fokus som så. Hur menar du "felfokus"??? Stora avvikelser, eller.... ?? I o m att du bara hittade det på 50mm.

Jag kollade samtliga objektiv efter att jag märkt av problemet på 50/1.4 och det var mer eller mindre problem med samtliga 3. Om jag förstod Nikon rätt så justerar dom först huset med ett AF-objektiv (när man gjort det fokuserar alla AF-objektiv korrekt eftersom de använder husets motor) och sedan efter det justerar man in varje AF-S objektiv för sig. Mitt problem var att skärpeplanet hamnade bakom där jag trodde att jag fokuserade. På mindre bändaröppningar blir problemet mindre, men på 1.4 är det väldigt tydligt

mvh

Fredrik

Tack för ditt svar Fredrik. Skall ta mig en extra koll och funderare på det där. För just med 50, har jag som sagt kliat mig i huvudet och tyckt att skärpan hamnat fel. Trots, att jag är noga. Och nu ännu mer.... Men det är en i övrigt bra och prisvärd optik!!!

realeye skrev:
Eftersom fokusmotorn i D80 sitter i kameran så borde den då fokusera fel med alla objektiv i så fall?
Ja, men har man i övrigt bara ljussvaga zoomar så märks det troligen endast med 50:an.
Observera också att vissa objektiv kan ge sk. "focus shift", vilket innebär att skärpeplanet flyttar sig vid nedbländning. Så om AF-modulen hittar rätt vid full bländaröppning (vilket ju används eftersom objektivet är vidöppet vid fokusering) så kan fokus hamna lite annorlunda om man valt ett mindre bländarvärde. Detta syns tydligt på nära håll med ljusstarka objektiv som ger skapligt med sfärisk aberration.

Problem med Nikon AF 50/1.8

Har provat objektivet lite gran. Måste säga att det ger kort skärpe djup det är väl det man vill åstakomma med låga F-tal /ljusstarka objektiv? Eller är jag ute & Cycklar? Det Fungerar bra till poträtt och närbilder tycker jag,Men som många säger så är AF inte 100%-IG. Jag tycker i alla fall att den har svårt för att Fokusera på det jag vill fokusera på, det gäller att hålla rätt avstånd. Min D80 är inställd på att mäta flera fokuspunkter kanske ska man byta läge? Jag efterlyser oxå bilder tagna med detta objektiv
/Bobbyfuller

Re: Problem med Nikon AF 50/1.8

Bobbyfuller skrev:
Har provat objektivet lite gran. Måste säga att det ger kort skärpe djup det är väl det man vill åstakomma med låga F-tal /ljusstarka objektiv? Eller är jag ute & Cycklar? Det Fungerar bra till poträtt och närbilder tycker jag,Men som många säger så är AF inte 100%-IG. Jag tycker i alla fall att den har svårt för att Fokusera på det jag vill fokusera på, det gäller att hålla rätt avstånd. Min D80 är inställd på att mäta flera fokuspunkter kanske ska man byta läge? Jag efterlyser oxå bilder tagna med detta objektiv
/Bobbyfuller
Ställ genast om till bara en fokuspunkt, annars har du ingen aning om var fokus hamnar. Antagligen väljer kameran den fokuspunkt där det närmaste objektet befinner sig, eller nåt slags medel mellan alla aktiva punkter, vilket naturligtvis inte är någon höjdare vid kort skärpedjup.

Det man vill åstadkomma med stora bländaröppningar är dels kort skärpedjup, men det ger ju också kortare slutartid. Därför kan man fotografera utan stativ vid lägre ljus. Samtidigt har man större marginal för nedbländning, vilket kan ge lite extra bra skärpa vid de bländartal där exempelvis kitobjektivet fortfarande är vidöppet (f/5,6 @ 55 mm).

ANNONS
Götaplatsens Foto