Annons

Nikon AF 85/1,8 D vs. Tokina AT-X 100/2,8 PRO D macro

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Vilken skall jag välja? I första hand vill jag ha ett porträttobjektiv till D700, men om man kan få ett makro "på köpet" så är ju det en trevlig bonus.

Andra förslag är ju naturligtvis välkomna, men jag gillar att Tokinan är välbygd. Och jag tycker Nikon 105 VR är väl dyr.
Vad säger ni?

/Micha

Jag tog saken i egna händer och bestämde mig till slut för 85:an. Vill jag ha makro så får jag väl köpa mellanringar. :)

Utslagsgivande var att bländaren på Tokinan började minska redan när man fokuserade närmare 3 meter.

Tja, skall man hårdra det så ändras den effektiva bländaren även på 85:an så fort du fokuserar närmare än oändligheten, f/1,8 gäller nämligen bara där. Sen blir det mer eller mindre märkbart beroende på om objektivet i fråga använder intern- eller snäckfokusering eftersom internfokuserande objektiv kompenserar ljusförlusten genom att minska brännvidden istället för att öka utdraget (jag vill minnas att 85/1,8 är internfokuserande men det var ett tag sedan jag hade en sådan).

"Det finns inga genvägar till den perfekta gluggen" eller hur var det farbror Barbro sa? =)

Det är en fin glugg, jag hade en för några år sedan och även om man inte kunde räkna skäggstrån på f/1.8 jämt så var den behaglig där. Nedbländad ett par steg var den knivskarp.

Jag går själv och väntar på en 85/1.4, visserligen med manuell fokus men den skall bli kul att pröva.

Om du är intresserad av mer teori och längre diskussioner om variabel bländare på makro-objektiv finns det flera långa trådar i forumet där många intressanta synpunkter framförs. Jag vill minnas att jag har deltagit i ett par av dessa trådar själv om du vill söka efter dem.

Jag får ta mig en titt på dem då, tack för tipset!

För övrigt så kan jag, om någon är intresserad, nämna att ovan nämnda Tokina minskade bländaren till 5,6 fokuserad till närgränsen medan Nikons 105 Vr nöjde sig med 4,8. Allt enligt kamerans display och med reservation för mitt dåliga minne.

/Micha

ANNONS