Annons

nikon capture nx PROBLEM?

Produkter
(logga in för att koppla)

varghusse

Aktiv medlem
Har precis börjat använda capture nx och upptäckte en
konstig sak direkt!

När jag justerar (höjer) kontrast/ljusstyrka samt
lägger på oskarp mask så ligger effekten kvar ca 8-15 sek
på bilden ,,sedan återgår bilden till som den var
innan jag justerade !!??

Någon som upplevt detta??

Är det nån bug i mitt program ,eller min skärm som inte pallar med effekterna??

Hm.. så blir det med mina bilder om jag först gör en korrigering, sen gör en annan korrigering och sen går tillbaka och ändrar den första, då försvinner den andra korrigeringen, men det är bara att klicka på den så blir den aktiv igen.. Lite krångligt kanske.. :)

Ibland måste man återaktivera justeringen. Det brukar hända när man lagt till en ny justering.
//Leif

Bilagor

• !nx2.jpg
    !nx2.jpg
    70.6 KB · Visningar: 280
Det som ni båda beskriver har jag oxå uppmärksammat.
Men det är inte det jag menar.

För mig försvinner effekten redan innan jag ens hinner trycka
på OK i dialogrutan för den aktuella effekten.

Ett exempel:

Om jag ska skärpa en suddig bild .
Trycker fram oskarp mask i menyn>drar reglagen>bilden skärps>
>tar bort händerna från datorn> efter 5-10sek försvinner effekten
eller reduceras väldigt mycket!

Kan ju iofs vara det ni säger,men iså fall skulle ju effekten bocka av sig själv innan jag ens hinner trycka på ok och stänga dialogrutan!

Ska tillägga att det händer inte alltid, utan sporadiskt utan att jag kan se något samband,

Gjorde extremtest nu på en månbild med 2400mm brännvid
drog upp intensitet till 90% och radie till 60%
bilden blev så klar överskarp,, räknade till 6sek,, sedan reducerades effekten med uppskattningsvis 40%
Den var alltså tydligt skarpare än orginalet,,men jag såg oxå tydligt hur effekten avtog till något mittemellan vald styrka och noll!

Senast ändrad:
Samma sak med skärpa händer nästan alltid i photoshop med. (smart skärpa) Om det är en stor tung bildfil. Testa en lågupplöst och se om felet består!
Dock har jag inget svar på varför, eller hur man rättar till det.

Hej,
jag har både Capture NX och Capture NX2. Prövade att dra upp en RAW-bild extremt, 75% radie och 90% skärpa i 100% förstoring syntes ingen förändring i varken NX el NX2. Har du senaste versionerna? (NX 1.3). Prövade även jpg i NX 1.3 och märkte inget där heller.

Joakim

Jo, Tror jag har senaste versionen 1.3.0,
Om jag trycker på UPPDATERA CAPTURE NX får jag upp texten att senaste version är installerad.

Men av de 2 sista (olika)svaren att döma så känns det ju som om det har med datorn att göra.,,grafikminne/ram minne allt vad det är...?
jag har en toshiba bärbar 1.8ghz/3gb ram /grafikkort el minne??
har jag ingen aning om.

detta är då bara en känsla för jag kan inte mycket om datorer.

I trådskaparens fall är det inte så att Capture NX2 tar bort någon justering han gjort, utan vad som händer är att programmet uppdaterar bilden under några sekunder. När uppdateringen är klar kan det i vissa fall se ut som om justeringen återställs men så är det inte. Programmet har bara läst in data för ett justerat värde.

Håkan

I trådskaparens fall är det inte så att Capture NX2 tar bort någon justering han gjort, utan vad som händer är att programmet uppdaterar bilden under några sekunder. När uppdateringen är klar kan det i vissa fall se ut som om justeringen återställs men så är det inte. Programmet har bara läst in data för ett justerat värde.

Håkan

OK. Du låter ju väldigt säker på det du säger,
Det är ju trevligt med ett sånt tydligt svar!

..men tyvärr fattade jag inte helt och hållet!

Kan du beskriva lite mer ingående vad du menar med detta:

"När uppdateringen är klar kan det i vissa fall se ut som om justeringen återställs men så är det inte"

Är inte bilden precis som den ser ut på skärmen?
Om justeringen ser ut som om den återställts så har den väl oxå gjort det.??

Utveckla gärna om du har tid

mvh krister

Det tar tyvärr lite tid för Capture NX att "tänka". Vi får hoppas att detta blir bättre i framtida versioner. Och nej, jag kan inte på ett korrekt tekniskt sätt förklara för dig varför det blir som det blir. Programmerarna på Nik Software är nog bättre lämpade.

Att programmet inte återställt värdena efter det att du justerat dem kan du enkelt kontrollera i menyn "Visa" - jämför bilder - jämför med original.

Samma effekt som du irriterar dig på kan man även uppleva med vissa av Color Efex Pros filter.

Håkan

Om man uppgraderar till Capture NX2 så går det betydligt snabbare, mycket trevligare gränssnitt än i ettan också.

Joakim

Det tar tyvärr lite tid för Capture NX att "tänka". Vi får hoppas att detta blir bättre i framtida versioner. Och nej, jag kan inte på ett korrekt tekniskt sätt förklara för dig varför det blir som det blir. Programmerarna på Nik Software är nog bättre lämpade.

Att programmet inte återställt värdena efter det att du justerat dem kan du enkelt kontrollera i menyn "Visa" - jämför bilder - jämför med original.

Samma effekt som du irriterar dig på kan man även uppleva med vissa av Color Efex Pros filter.

Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto