Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Två frågor:

Jag funderar på att inhandla en D200 och undrar om:

* Jag kan använda mina gamla manuella objektiv som jag har använt till min Nikon F3 till Nikon D200?

* JAg kan koppla in Nikon D200 i en laptop och få upp bilderna på skärmen sekunderna efter jag har tagit den utan något krångel?

tack på förhand för svar /Niklas

Har du kollat övriga forumtrådar kring D200:an?
Det brukar kunna bli lite sura miner om man startar en ny tråd annars. =)

Fråga nr.1 är jag ganska säker på ett Ja. D200 klarar, vad jag förstår, att behålla ljusmätningen ihop med äldre manuella objektiv. till skillnad från D50/D70(s). Rent fysiskt så klarar den ju alla Nikkorobjektiv precis som alla andra Nikonkameror.

Fråga nr.2 vet jag inte, har inte läst om det någonstans. Kolla forumet eller invänta ytterligare svar här.

-Erik

Ett tips i sådana här situationer är att regga sig hos Nikon-support och ladda hem manualen. Där får du svar på dessa frågor samt annat matnyttigt som kan vara bra att veta innan köp. Manualen innehåller mer viktig och relevant fakta än vad produktbroschyrerna gör.

Vad jag kan läsa i manualen:

1. Den måste du kolla själv - det finns en fullständig tabell i manualen.

2. Ja, men du behöver Capture NX.

_nailbomb_ skrev:
Två frågor:

Jag funderar på att inhandla en D200 och undrar om:

* Jag kan använda mina gamla manuella objektiv som jag har använt till min Nikon F3 till Nikon D200?

* JAg kan koppla in Nikon D200 i en laptop och få upp bilderna på skärmen sekunderna efter jag har tagit den utan något krångel?

tack på förhand för svar /Niklas

1. Som alla andra har skrivit här, ja (förutsatt att de är AI kopplade right?). Dock måste du ställa in största bländare och brännvidd manuellt i kameran för att det ska visas, detta är dock mycket lätt. Kameran kommer dessutom ihåg vilket manuellt objektiv som satt i senast, tror även att du med FUNK-knappen snabbt kan ställa om brännvidd, så om du inte har flera objektiv med samma brännvidd men olika största bländare tar det bara nån sekund att ställa om.

2. Beror på hur du menar? Om du ska ha kameran inkopplad hela tiden och få upp bilderna direkt måste du ha capture ja, och då kan du även trigga kameran genom datorn.

2. Även via PhotoShop kan man ta bilder rakt in i datorn. Den största skillnaden är att där kan man inte ändra kamerans inställningen. Det kan man i Nikon Capture.

/AnWi

AnWi skrev:
2. Även via PhotoShop kan man ta bilder rakt in i datorn. Den största skillnaden är att där kan man inte ändra kamerans inställningen. Det kan man i Nikon Capture.

/AnWi

Det visste jag inte. Är det nytt med CS2 eller har jag missat det i tidigare versioner?

Äldre än "Ai"-kopplade optik går inte att använda. Men det har det förvisso inte gjort sedan "Nikkormat"-tiden.

/K

jkene skrev:
Det visste jag inte. Är det nytt med CS2 eller har jag missat det i tidigare versioner?

Jag har läst det i andra trådar men inte haft anledning att prova själv. Det fungerar som vilken annan enhet som helst med Twain-driver. Kameran skall stå i ptp-läge så skall det fungera bra.

/AnWi

AnWi skrev:
Jag har läst det i andra trådar men inte haft anledning att prova själv. Det fungerar som vilken annan enhet som helst med Twain-driver. Kameran skall stå i ptp-läge så skall det fungera bra.

/AnWi

Inte för att jag vet vad en Twain driver är för nåt, men försök inte få dit en äldre glugg innan den är Ai- modifierad. Då kan det gå tokigt.

/K

En Twain-driver i datorn är ett interface mellan enheterna och programmen. Det är via den du kan scanna mm. När du väljer Import i PS och får en lista över enheter kommer kameran att finnas med om den är påslagen, ansluten och rätt inställd. Du kan då importera bilden direkt ifrån kameran, precis som från en scanner, rakt in i photoshop (eller faktiskt vilken annan applikation som helst som stödjer Twain).PSP, ACDSee, Adobe Acrobat mfl, mfl.

/AnWi

AnWi skrev:
En Twain-driver i datorn är ett interface mellan enheterna och programmen. Det är via den du kan scanna mm. När du väljer Import i PS och får en lista över enheter kommer kameran att finnas med om den är påslagen, ansluten och rätt inställd. Du kan då importera bilden direkt ifrån kameran, precis som från en scanner, rakt in i photoshop (eller faktiskt vilken annan applikation som helst som stödjer Twain).PSP, ACDSee, Adobe Acrobat mfl, mfl.

/AnWi

Ok. Men rent mekaniskt passar inte en "non-Ai"-glugg på nyare hus. Urfräsningen för den traditionella kopplingen för ljusmätningen finns inte på dessa gluggar. Dom kan förvisso modifieras.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto