Annons

Nikon D3000, Bildkontroll inst.

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Har hållit på och testa lite med bildskärpning i kameran.

Med denna inställning så blir resultatet skarpt & enligt mig bra. Hur ska man tänka runt dessa bildkontrolls inställningar. Hur gör andra? Jag vill ha så bra Jpeg bilder ur kameran som möjligt.

Digitalfoto gör mig förvirrad... :-/

/John

Bilagor

• SAM_0157fs.jpg
    SAM_0157fs.jpg
    15.8 KB · Visningar: 296
De där kontrollerna är precis som inställningen av TV:n, helt en smaksak! Skruva på aav hjärtans lust! Vill du, så kan du alltid fotografera med RAW-format också, då är du säker på att att du aldrig sabbar nå't och alltid kan göra om inställningen av en bild i efterhand. Men det tar ju plats, förstås.

Per.

Bara du kan ju veta hur du vill ha det.

Ett tips: Ta några foton i RAW och efterbehandla tills du anser att de är bra enligt din smak. Då får du en hint om hur du skall ställa kameran för att få JPEG-bilder du är nöjd med. Nikon har i mångas smak ganska neutrala bilder per default, och de behöver i allmänhet skärpas betydligt.

Jag gillar stuns i bilderna och brukar köra VI (vivid) och skärpa några steg eller mer.

...Jag tror jag har hittat en inställning nu som får vara tillsvidare. Som förbättrat lite.

Ett problem att hitta rätt/en bra inställning, är min kringutrustning, dator & skärmen. Förutom mitt egna kunnande då...

RAW formatet får jag vänta lite med, behöver typ gå någon kurs i bildbehandling.

/John

Ett tips är att (under tiden) fota i både RAW och jpg. Då kan Du latja hur Du vill med inställningarna.
Sen när Du lärt Dig att uppskatta RAW så kan Du fortfarande redigera Dina gamla bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto