Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

nirak8

Medlem
jag har en Nikon D3200 med 2 objektiv
ett Nikon nikkor AF-S DX 18-55f/3,5.5 G ED
och ett Nikon AF -SDX Micro Nikkor 40mm F/2,8G
är jättenöjd med min kamera, inköpt i augusti.
men skulle vilja köpa till ett tele så jag kan fota lite på håll med.
vill ha tips på vilket jag ska välja.
vill inte lägga ut alltför stor peng dock.
tacksam för förslag
/Karin

jag fotar lite av varje natur, djur blommor bla
funderar på ett AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED
har suttit å kollat nu å det verkar bra å prisvärt.
nått du känner till?
/Karin

Hej!

Teleobjektiv finns ju i prisklasser från runt 1500 kronor upp till 150 000 kronor och som en mycket grov generalisering så får man vad man betalar för. Men man kan faktiskt också säga att man får mer per krona med de billigare objektiven än med de dyra. De billigare varianterna är mycket användbara och har generellt den bonusen att de är små och inte väger så mycket.

Jag antar att det är "AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR" du kikat på (VR = med stabilisering, bra att ha), en sådan går att hitta från 1300 kr (webbhallen) till 2000 kronor beroende på butik och är ett litet, smidigt teleobjektiv.

Vill du har ytterligare lite räckvidd så finns även "AF-S DX 55-300/4,5-5,6G ED VR"som brukar kosta mellan 2400 och 3500 kronor. Du får 300 mm i den långa änden istället för 200 mm, men priset är lite högre och det väger ett par hekto till.

En mycket vanlig variant på telezoom är 70-300, dels har nikon en ("AF-S 70-300/4,5-5,6G VR"), Tamron har en ("AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD"), bägge kostar ytterligare ett snäpp mer än 55-300 och är överlag en liteh aning bättre än 55-200 och 55-300, men skillndanen är inte speciellt stor. Deras största fördel är att de också fungerar bra med FX-kameror, alltså sådana som har större sensor än D3200 (t.ex. D600).

Sedan finns det ytterligare massor av varianter, men då börjar priserna dra iväg över 5000 kronor och blir snabbt högre och högre.

Tänk på att med teleobjektiv blior det ännu lite viktigare att hålla kameran stilla när man fotograferar, handskakningar som inte märks så mycket vid 30-40-50 mm brännvidd märks mer vid 200 och 300 mm. Men det lär man sig snabbt, och det går att ha mycket kul med teleobjektiv. Enda faran med det är att man det är lätt att bli sugen på längre och ljusstarkare teleobjektiv och då springer pengarna fort iväg :)

Det funkar, Nikon har haft samma fattning hur länge som helst. Om det står att det funkar till Nikon funkar det till din kamera. Men jag skulle istället köpa Tamrons SP version, bättre kvalitet. Den finns för 3000 kr.

Eller så kör du på Nikons 55-300. Bra kvalitet där med men lite billigare.

Här är lite exempelbilder tagna med det.

http://www.flickr.com/photos/arvid97/sets/72157635274193464/with/11034501094/

Arvid Gustafsson
tackar för det svaret
3000 är lite för mycket pengar för mig just nu
tyckte 990 lät som ett bra pris.
/Karin

ANNONS
Götaplatsens Foto