Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d700 + mac

Produkter
(logga in för att koppla)

J0cke

Aktiv medlem
Tjena
fick hem min d700 idag, och när ja kopplar den via usb så hittar min mac den inte.. och jag kommer ihåg att ja hade samma problem med min d300 men att man ändrade nån inställning där och sen löste det sig, hittar dock inte den inställningen nu, nån som kan hjälpa till :)?
det jag vill ha är alltså att se den som en "removable disk" på skrivbordet!

Ha det!

Nu gissar jag bara, men kan det vara så att du måste säga till din kamera att den ska uppträda som en disk?

Ja, det finns iallafall en sådan inställning i 30D som gör att när man kopplar till datorn via USB så ska kameran agera som en flyttbar disk...kolla i menyerna!

Använd Bildinsamling.app. Nikon D700 har inget stöd för det D300 har, dvs. att minneskortet uppträder som en separat diskenhet.

Använd Bildinsamling.app. Nikon D700 har inget stöd för det D300 har, dvs. att minneskortet uppträder som en separat diskenhet.

Det tycker jag låter väldigt konstigt. På alla Nikonkameror jag har testat eller ägt (D70s, D80, D200, D300, D3) är det möjligt att ställa in USB så att minneskortet monteras som en disk på skrivbordet.

Tjena
fick hem min d700 idag, och när ja kopplar den via usb så hittar min mac den inte.. och jag kommer ihåg att ja hade samma problem med min d300 men att man ändrade nån inställning där och sen löste det sig, hittar dock inte den inställningen nu, nån som kan hjälpa till :)?
det jag vill ha är alltså att se den som en "removable disk" på skrivbordet!

Ha det!

minneskortlasare? :)

"Mass storage" valet saknas på D700, varför i hela världen?

Jag har ingen minneskortsläsare (längre) och Vistas import numrerar om bilderna.

Hur gör ni?

min D700 dyker upp som "disk" bara koppla in via usb, aldrig varit in via menyerna och ändrat, dock inte mac .. :)

I XP dyker min D700 upp som en disk även om den inte får någon enhetsbokstav.

/Karl

Jag hade "autoimport" som default val. Bytte till show in Explorer så nu funkar det bättre.

Förr i tiden körde jag också autoimport som skapade en mapp 2009-05-05 och alla bilderna fick behålla sina filnamn. Den inställningen fick jag till genom att högerklicka på D300-ikonen och ändra inställningarna.

För D700 saknas såna inställningar.

Tips?

Det tycker jag låter väldigt konstigt. På alla Nikonkameror jag har testat eller ägt (D70s, D80, D200, D300, D3) är det möjligt att ställa in USB så att minneskortet monteras som en disk på skrivbordet.

Konstigt är det, men det är sant. D700 har ingen MSC-profil, bara en PTP-profil. Jag blev också förvånad.

Konstigt är det, men det är sant. D700 har ingen MSC-profil, bara en PTP-profil. Jag blev också förvånad.

Japp, märkligt! Jag hade ställt frågan till Nikon.se (om du reggat dig där). De brukar svara ganska snabbt och bra. För mig känns det som en bugg att den valmöjligheten inte finns.

Jag hade "autoimport" som default val. Bytte till show in Explorer så nu funkar det bättre.

Förr i tiden körde jag också autoimport som skapade en mapp 2009-05-05 och alla bilderna fick behålla sina filnamn. Den inställningen fick jag till genom att högerklicka på D300-ikonen och ändra inställningarna.

För D700 saknas såna inställningar.

Tips?

Kan bara hålla med dom andra att det är konstigt att inställningarna är borta. Själv hade jag inte märkt det innna då jag bara kopierat bilder direkt från kameran en gång och då med drag'n'drop som funkade bra.
Innan hade jag en D70 som hade bättre möjligheter för detta, men som drog enormt mycket ström vid nertankning från den. Använder därför sedan dess minneskortsläsare.

/Karl

Japp, märkligt! Jag hade ställt frågan till Nikon.se (om du reggat dig där). De brukar svara ganska snabbt och bra. För mig känns det som en bugg att den valmöjligheten inte finns.

Jo, jag är både reggad där och medlem i NPS. Men jag stör mig inte så mycket. En enda gång har jag kört kameran direkt via USB, och det gick ju att tanka över bilderna via PTP också (eller är det MTP den kör?) anyway.

ANNONS
Götaplatsens Foto