Annons

Nikon EM-strul, något tips!?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
En fråga.

Köpte ett gammalt Nikon EM-hus som såg ut att vara i mycket gott skick! Jag satte in en FP4 och tog en halv rulle och skickade rullen till Crimson för framkallning.

Nu till problemet. Hälften av bilderna är OK men hälften ungefär har en "vitare" sektion... Man skulle kunna tro att kameran "läcker ljus" eller så men då borde ju alla bilder haft samma "skada" tycker jag !???

Kan någon ge något kvalificerat tips om vad detta kan vara och om det har med huset att göra om det är något man kan göra åt det!?

Tacksam för tips!

Bilagor

• 2007 02 nikon em+100 mm series e 11-2.jpg
    2007 02 nikon em+100 mm series e 11-2.jpg
    29.7 KB · Visningar: 222
Nu får du ett förslag från en amatör.

Kan det vara så att kameran läcker, och bilderna som inte har felet är tagna med en snabbare frammatning än de som fått ljus på sig?

Nja...

Ulf, Jag funderade på det också men det stämmer inte för det finns ett par bilder som är OK som borde vara skadade om detta var teorin.

En annan tanke skulle vara att eftersom man på en EM väljer bländaren själv så kanske felet ligger i slutaren men bara uppstår bid vissa slutartider !??

Jon

Kolla skumgummitätningen som går runt bakstycket när du öppnar locket, hade samma problem och det var skumgummit som var alldeles klistrigt och hade trillat av på vissa ställen. Jag skar ut med ett rakblad nytt skummgummi och klistrade dit, sedan funkade det igen.

Det är bakstycket, de flesta gamla kameror behöver nytt skummgummi, sök på forumet så finns det massor av tips på hur du gör för att restorera kameran.

Tack för kommenatarer

Hej - och tack för alla kommentarer. Och nog tycks det som tätningslisten är problemet och den är ganska nedsliten så jag har via Internet nu beställt ett "lagningskit" - ska bli kul och se om man kan få till det men som jag förstår det är det många som gjort det och med framgång!

Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto