Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F-301

Produkter
(logga in för att koppla)

monstermange

Avslutat medlemskap
Tjing!

Förra helgen blev jag stolt ägare till en Nikon F-301 med ett Nikkor 50mm f/1,8.
Igår var jag ute och knäppte en rulle och allt verkar funka klockrent.
Nu undrar jag om någon vet något om denna lustiga kamera.

Hur gammal är den? Vad kostade den ny? Finns kanske instruktionsböcker att tillgå? Är F-301 samma kamera som N2000? Vilka blixtar rekommenderas?

Tacksam för svar.
//Magnus.

En så´n har jag

Sommaren 90 köpte jag en F-301 tillsammans med normalzoomen 35-70/3.5-4.5 från Scandinavin Photo för 3090 kr. Den var inte purfärsk vid den tidpunkten. Jag tror den lanserades i mitten på åttiotalet. Nyheten med denna kamera var den inbyggda motorn. Nikon var visserligen inte först med detta vad jag kan minnas.

Jag har den kvar fortfarande men det var bra länge sedan den kom till användning. Kompletterade/ersatte den efter några år med en FA som jag trivdes bättre med eftersom den erbjöd lite mera kontroll. Jag har använt en Metz 32CT3 blixt som gett bra resultat tillsammans med TTL-mätningen i huset. Tror inte kameran kan utnyttja alla finesser i dagen monsterblixtar.

Lite mera info hittar du här, och ja det är samma kamera som N2000:

http://imaging.nikon.com/products/i...ives/filmcamera/slr/1985-1989/f-301/index.htm

/bertil

Tjena

F-301:an är från 1985 och det verkar som om det är det enda år som den tillverkades. Den var nog inte alltför dyr ny då det var instegskameran i modellprogrammet. Du har alldeles rätt när du undrar om det är samma modell som N2000, precis som N2020 är samma som F-501.

Jag hittade manualen här: http://www.lensinc.net/freeuser.html

Vad gäller blixtar så funkar alla nikons blixtar som stödjer TTL dvs alla utom SB-400. Jag använder min med SB-24 och SB-23. Då jag oftast använder min när jag vill ha lätt packning eller behöver en kamera som jag inte blir alltför ledsen om den blir förstörd/kommer bort så är det oftast SB-23 jag använder. Det är en bra liten blixt som man nästan får till skänks nuförtiden då den inte fungerar med de digitala husen.

Jag gillar modellen förutom två klart irriterande grejer. Det ena och mest irriterande är att den inte har skärpedjupskontroll/nedbländningsknapp och det andra att motorn är ganska högljudd.

Vad andra har tyckt kan du se här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1573

Längst ner där kan man se att priset var 2890:- för bara huset.

Grattis till en kul maskin

M

Tjing!

Förra helgen blev jag stolt ägare till en Nikon F-301 med ett Nikkor 50mm f/1,8.
Igår var jag ute och knäppte en rulle och allt verkar funka klockrent.
Nu undrar jag om någon vet något om denna lustiga kamera.

Hur gammal är den? Vad kostade den ny? Finns kanske instruktionsböcker att tillgå? Är F-301 samma kamera som N2000? Vilka blixtar rekommenderas?

Tacksam för svar.
//Magnus.
F301/N2000 Samma kameramodell.
Nikons första plasthus.
Nikons första utan manuell filmframdragning.
Nikons första med DX filmkodavläsning
Nikons sista ? utan AF

Kom 1985 och är en riktigt bra kamera faktiskt.

Alla TTL blixtar passar (Nikon SB-xxxx alltså) om jag fattat det hela.

F301/N2000 Samma kameramodell.
Nikons första plasthus.
Nikons första utan manuell filmframdragning.
Nikons första med DX filmkodavläsning
Nikons sista ? utan AF

Kom 1985 och är en riktigt bra kamera faktiskt.

Alla TTL blixtar passar (Nikon SB-xxxx alltså) om jag fattat det hela.

Ska man vara petig så finns faktiskt F-601M som är den sista utan AF och FM3A och FM10 också kommer jag på medan jag skriver.

M

Tänk att det faktiskt finns folk som gillar dom där gammla fula plast grunkorna :)
Vi som är uppfödda med dom äldre mekaniska mässingshusen blir lika förvånade varje gång vi hör det :)

/kent

Joo men asså... det är ju ingen FM FM2 Fe osv, men de kostar ju mindre än hälften av dem också. Man kan ju få ett 301 hus under 200kr på auktionssiterna.

Tack allesammans för alla användbara fakta och åsikter.
Jag antar att jag får hålla ögonen öppna efter en SB-23 :)

Jag chansade när jag köpte min, för jag visste inte om den fungerade.
Men för 300kr fick jag hus, 50mm f/1,8 och en original axelväska.
Så det var värt chansen.

Om inte annat är F-301 en trevlig omväxling till min D200.
Objektivet passar kanske rent av på D200 också.

ANNONS
Götaplatsens Foto