Annons

Nikon FA vs Pentax MX

Produkter
(logga in för att koppla)

perdedor

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska börja läsa foto nu till hösten på folkhögskola, och jag har märkt att min Nikon EM har börjat bråka lite, så jag bör köpa en ny kamera.

Har hittat två begagnade kameror, en Nikon FA + optik och en Pentax MX + optik. Någon som har någon erfarenhet av dessa två kameror?

Det som talar för Nikon FA är ju att jag har en del Nikonoptik sedan innan.

Tack på förhand!

Jag har använt en FA en hel del, och innan dess en ME-super som är en mer automatisk variant av MX.

FA är en trevlig kamera att jobba med, den har program- bländar- och tidsauto och manuellt läge medan MX bara är manuell. Om man vill jobba manuellt är den inte fantastisk. Du har bara ett plus- och ett minustecken till din hjälp för att se hur exponeringen ligger i förhållande till vad mätaren tycker, så du kan inte på ett enkelt sätt se hur mycket den avviker.

Om jag skulle leta kamera i den generationen idag, skulle jag nog leta efter en FE2. Det finns rätt gott om dem. Man missar bländar- och programautomatik, men får en analog visning av ljusmätaren och ett, tycker jag, snyggare hus.

Vad som är bra med både Nikon och Pentax är bra kompatibilitet mellan analoga och digitala system.

ANNONS
Götaplatsens Foto