Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FE

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenius

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är en nybliven amatörfotograf.
Har redan en Olympus iS-100s och en FujiFinepix S602Zoom.

Till hösten ska jag påbörje en grundläggande fotokurs på Fridhems Folkhögskola. till denna kurs behöver jag en manuell ERS kamera.

Jag har fått erbjudit en

Nikon FE med flg objektiv:
Nicro-NIKKOR-P Auto 55mm 1:3,5
Nikkor 50mm 1:1,4
Nikkor-P Auto 105 mm1:2,5

samt
Nikon motor drive MD-11
Nikon Speedlight SB-10

Någon som kan tala om för mig om det är värt att anskaffa inför grundläggande kurs och vad jag i givit fall skall betala för sådan utrustning?

I förhand tack

//Per

Kan inte FE särskilt bra, men här finns en hel del info om Nikon FE.

När jag gick en fotokurs med Pappas gamla kamera och sedan letade en egen så ville jag ha en Nikon FE2, men i mitt letande hittade jag i stället Nikon FA. Den har flerfältsmätning och för utom manuell har den även tidsautomatik, bländarautomatik och även programautomatik. Jag tycker FA:n är en kanonkamera och ger som sagt möjlighet till automatik även om den inte har autofokus. Jag har för mig att någon här inne annonserar ut en under radannonser (inte min annons).

Vet inte vad prylarna kan vara värda, men FE verkar ligga i ungefär samma prisklass som FE2 och FA, och är det så skulle jag absolut välja de senare, men du kanske får ett bra pris på hela klabbet du beskriver och då är det ju kull att få en "komplett" uppsättning på en gång.

/Tommy

Nikon FE är en kalaskamera att börja med. Tidsauto och manuella inställningar. Skillnaden mot FE2 är snabbaste slutartid (1/1000 s mot 1/4000) och snabbaste blixtsynk (1/125 mot 1/250), och att FEn saknar TTL-mätning för blixt. Objektiven är jättebra och funkar till mycket. 105an är en underbar porträttoptik, 55:an en bra makro och 50:an en jättebra normal.
Hos fotohandlare brukar en fin FE kosta uppåt 3000. FE2 och FA ligger ofta runt 4000. Min rätt gamla 105a köpte jag för 1600:- men allt varierar ju såklart med ålder och skick. Privat är ju billigare också.

Såg nyss denna annons på Annons Direkt

Nikon FE, mb12motor, blixt, Nikonob., 50.24, 200mm,Tamron obj., 90mm,väska och andra tillbehör, fungerar bra, 3.000:- 3.000:- (Göteborg, Västra Götalands län, Insatt 17-05-2003) 031-403890 / 073-9230886

/Tommy

FE2'an verkar vara ett bättre val med tanke på blixtfunktionerna.

105'an är ett legendariskt porträttobjektiv.

55'an ska vara en riktig supernormal, kanonskarp.
Tyvärr är den också känd för att inte vara bra på macrofotografering.
55'ans efterföljare (eller var det AF-varianten) ska var tvärtom. Bra på macro, usel normalt.

Mer vet jag inte.
/Erik

Jag använder själv en FE2:a tillsammans med en AI-konverterad Nikkor P Auto 105.
Detta är en mycket bra kombination, en kanonbra kamera och en optik som är i superklass.

Mitt tips är att försöka i en FE2:a istället för FE, därför att du får en del funktioner som är klart bättre. Dels får du TTL-mätning och du får bättre slutartider ned till 1/4000 s. Kameran har cetrumvägd mätning och det räcker bra.

FE är däremot en aning gedignare byggd än FE2. Båda är dock byggda som pansarvagnar om man jämför med dagens kameror. På köpet lär du dig behärska sambandet mellan tid och bländrare. detta gäller båda modelleran. Med dagens kameror vet du inte vad som händer pga all automatik.

FE är en mycket bra och lämplig kamera för din kurs. Jag tror inte att du kommer att sakna 1/4000 och TTL-blixt men du kan ju vilja ha det senare. FE2 har dessutom något ljusare sökare.

Om du köper ditt paket så komplettera med en 28 mm vidvinkel.

Erik Schalin skrev:
55'an ska vara en riktig supernormal, kanonskarp.
Tyvärr är den också känd för att inte vara bra på macrofotografering.
55'ans efterföljare (eller var det AF-varianten) ska var tvärtom. Bra på macro, usel normalt.
Nja, det stämmer väl inte riktigt.

55/3.5 är kanonskarp på korta avstånd inkl riktig macro och mycket bra på långa avstånd.
55/2.8 Ais är kanonskarp både på macro och långa avstånd (den har flytande linser).
55/2.8 AF är samma optik som Ais.
60/2.8 AF är kanonskarp på macro men lider lite av bildfältskrökning på långa avstånd vilket ger lite sämre kantskärpa på stor bländare.

Tackar

Jag tackar för de väldigt trevliga och snabba svar.

Kan få hela "klappet" för kr 3 000 och det är i väldigt bra skick.

Tänker köpa det - mest för objektivens skuld - och sen införskaffa ett Nikon F3 hus - har fått förtalt att jag kan använde objektiven med detta hus ochså.

Är helt ny här på sajten, men måste säga att det verkar vara en toppen sajt :)

TACK än en gång alla.

Per

3000kr är ett bra pris! Objektiven, främst 55mm Mikro, verkar inte dumma heller! Lycka till!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto