Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FE

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenius

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är en nybliven amatörfotograf.
Har redan en Olympus iS-100s och en FujiFinepix S602Zoom.

Till hösten ska jag påbörje en grundläggande fotokurs på Fridhems Folkhögskola. till denna kurs behöver jag en manuell ERS kamera.

Jag har fått erbjudit en

Nikon FE med flg objektiv:
Nicro-NIKKOR-P Auto 55mm 1:3,5
Nikkor 50mm 1:1,4
Nikkor-P Auto 105 mm1:2,5

samt
Nikon motor drive MD-11
Nikon Speedlight SB-10

Någon som kan tala om för mig om det är värt att anskaffa inför grundläggande kurs och vad jag i givit fall skall betala för sådan utrustning?

I förhand tack

//Per

Kan inte FE särskilt bra, men här finns en hel del info om Nikon FE.

När jag gick en fotokurs med Pappas gamla kamera och sedan letade en egen så ville jag ha en Nikon FE2, men i mitt letande hittade jag i stället Nikon FA. Den har flerfältsmätning och för utom manuell har den även tidsautomatik, bländarautomatik och även programautomatik. Jag tycker FA:n är en kanonkamera och ger som sagt möjlighet till automatik även om den inte har autofokus. Jag har för mig att någon här inne annonserar ut en under radannonser (inte min annons).

Vet inte vad prylarna kan vara värda, men FE verkar ligga i ungefär samma prisklass som FE2 och FA, och är det så skulle jag absolut välja de senare, men du kanske får ett bra pris på hela klabbet du beskriver och då är det ju kull att få en "komplett" uppsättning på en gång.

/Tommy