Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon macro 60mm eller 105 mm VR ?

Produkter
(logga in för att koppla)

backforgood

Medlem
Hjälp mig
Jag vill veta lite om vad ni tycker om de olika objektiven, jag vet att det är stor skillnad på dom.
Men jag vill veta va dom är lämpade för!
Så jag kan bestämma mig.
Är 105 vr super bra vid insektsfotografering och 60 mm bättre vid porträtt?
hjälp!

Jag har bara deras 60 mm, och den är t ex bra för saker som ska vara fantastiskt skarpa men inte alltför stora eller små. Såklart går den att använda till annat, men för porträtt finns det definitivt mer lämpade objektiv.

Om det är just insekter som är intressant, kolla upp vilket objektiv som är bäst på att göra små saker stora, dvs möjligheten att fota riktigt nära eller förstoringsgraden.

Huh? Bra luddigt svar där Stefan. Båda objektiven har ju skala 1:1 så det ska väl inte vara något problem?

Emma: Yep, 105:an är Mycket bättre vid insektsfoto. Med 60mm så behöver du nästan nudda insekten med frontlinsen om du ska komma tillräckligt nära. Jag har haft problem med att inte störa insekter redan med 105mm, så om det är det du helst vill fota så satsa stenhårt på 105:an.

Har ingen erfarenhet av 60mm makrot, men det ska ju vara svinskarpt, så det borde väl funka för porträtt?
Jag brukar annars köra porträtt med 105:an, vilket jag tycker fungerar jättebra. Kompletterar detta med ett 50mm 1,4 om jag behöver kortare brännvidd.

Jag har hört att 60mm ska vara en bättre brännvidd för t ex blomfoto. Kan ju tänka mig att det är lättare att "komma in" i stora öppna blommor. Men har som sagt ingen erfarenhet av detta själv så det svarar nog någon annan bäst på. :)

Som tur är har jag turen att få låna hem de båda objektiven över helgen, av en väldigt snäll herre:)
så jag kan komma underfund med vilket som passar mig mest:)

Jag har bägge men kan fortfarande inte komma underfund med vilken jag gillar bäst. Tanken var att sälja det ena, men det verkar som om bägge får stanna :)

Nu ligger objektivet här hemma, 60 mm fick hem det idag, hann inte fota så mycket idag, men det får bli i veckan!!!
Köpte även en sb-800 :D

Berätta gärna hur du tänkte när du valde 60mm.
Har själv 60mm men sneglar mkt på 105:an för att få lite längre avstånd till de små motiven. Har dock aldrig provat den.

/Peter

Jag har båda föregångarna till 105:an och 60:an (har alltså inte de nya versionerna av dem). Aldrig att jag skulle sälja någon av dem. De är alltid med i fotoryggan när jag tar utrustningen med mig.
/Nonno

ANNONS
Götaplatsens Foto