Annons

Nikon objektiv - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

emiliabelsing

Ny medlem
Hej!
Jag har en Nikon D3100, är väldigt ny när det gäller foto osv.

Nu är jag ute efter ett tele/macro-objektiv och ett vidvinkel-objektiv som passar till både Nikon D3100 och Nikon D5100. Billiga objektiv också!

De jag har hittat nu är
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
och
Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

Vad tycker ni om objektiven? Ska jag ta dom eller finns det bättre alternativ?

All hjälp uppskattas!

35/1,8 är riktigt bra och prisvärd, men jag skulle inte vilja kalla den vidvinkel, det är en normal dvs såsom det ser ut i verkligheten.

Telet är helt OK, om man är ute efter något billigt, men jag hade hellre valt ett 70-300VR från Nikon.

Båda dina objektiv finns på ScandinavienPhoto som begagnade, säkert köp med 6n garanti och till ett lägre pris.

Telet som du valt är inget makro, jag vet inte vad den har för avbildningsskala. Ett tips är att titta på 40/2,8 makro från Nikon, du får då ett riktigt makro för en ganska billig peng

Om du går in på prisjakt och objektiv, så kan du med extra sökalternativ sätta att du vill ha objektiv med motor i objektivet och göra en sökning! Samt att du söker för Nikon. Om du sedan går in under egenskaper så ser u vbildningskalan, vilket tex 1:1 betyder att det du fotar ryms då precis på sensorn, 1:2 ger halva avbildnningsytan, ett vanligt objektiv ligger nog runt 1:5, så där kan du se hur mycket "makro" du kan få

35/1,8 är riktigt bra och prisvärd, men jag skulle inte vilja kalla den vidvinkel, det är en normal dvs såsom det ser ut i verkligheten.

Telet är helt OK, om man är ute efter något billigt, men jag hade hellre valt ett 70-300VR från Nikon.

Båda dina objektiv finns på ScandinavienPhoto som begagnade, säkert köp med 6n garanti och till ett lägre pris.

Telet som du valt är inget makro, jag vet inte vad den har för avbildningsskala. Ett tips är att titta på 40/2,8 makro från Nikon, du får då ett riktigt makro för en ganska billig peng

Om du går in på prisjakt och objektiv, så kan du med extra sökalternativ sätta att du vill ha objektiv med motor i objektivet och göra en sökning! Samt att du söker för Nikon. Om du sedan går in under egenskaper så ser u vbildningskalan, vilket tex 1:1 betyder att det du fotar ryms då precis på sensorn, 1:2 ger halva avbildnningsytan, ett vanligt objektiv ligger nog runt 1:5, så där kan du se hur mycket "makro" du kan få
Tack så mycket! Ska ta och söka upp objektiven!

Tamron

Hej!^^
Om jag har fattat detta rätt så letar du efter ett objektiv som mitt Tamron som har brännvid 70-300 mm och det är skit bra! Från att ta på vyer över havet till att fota en svan ca 20 meter bort med minsta detalj synligt.

Det heter Tamron AF 70-300mm TELE-MACRO.

Alltså du kan använda det till macro på långt håll och på stora vyer. Rekomenderar det stark till Nikon D5100, har också den kameran.

Här har du länken från Dustin, mycket bra sida:
http://www.dustinhome.se/product/50...4-5-6-nikon/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Hoppas att jag kunde hjälpa!;)

Om du har råd skulle jag även rekommendera Tamron 70-300 VC USD. Den har stabilisator som fungerar fantastiskt bra, samt autofokus med ultraljudsmotor som är tyst och snabb. Jag har den själv och är mycket nöjd. Den ska tydligen vara lika skarp som Nikons egna, men tror dessvärre att autofokusen inte är lika snabb - men det spelar ingen roll så länge du inte fotograferar väldigt snabb sport. Det är i alla fall den jag skulle rekommendera om du inte vill köpa Nikons egna. Tamrons gamla version har väldigt långsam autofokus och saknar stabilisator.

Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099

ANNONS
Götaplatsens Foto