Annons

Nikon P5100 vad är sanningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
chinerunner skrev:
Det vore jätteroligt om du kunde fota den när den sitter monterad i korgen. Jag lovar att ge bra kritik på den bilden :)

Jag skall fixa en bild. Fast det dröjer lite, vi kommer tillbaka i slutet på september. Syftet är främst att fota molnen uppifrån, vilket är omöjligt med våran helikopter då den inte får flyga moln. Jag har fixat en vidvinkel-adapter. Den är gjort i aluminium, så det är enkelt att värme upp den. Sedan kör jag med antingen 6 eller 12 AA batterier och en värmetråd som ger ungefär 15 watt. Den blir ruggigt varm i labbet, men verkar fungera i alla fall. Ute i elementen blir den nog inte helt lika varm. Ballongen är en amerikansk typ som hetar Sky-dock.

Thorsten

Skicka upp en mätsond så får ni temperaturen.
Sen får du testa din konstruktion i en frys.
-60c kan få batterier att tappa lusten :)

Eller vad vet jag om det egentligen. Det kanske är konstanta temperaturer på dessa höjder.
Hoppas du löser köldproblemet i alla fall så det blir bilder från uppsläppet? eller vad man kallar det.

Jag har lyckats få igång kameran, om än lite vanskligt. Om jag knackar med fingertoppen på den innan jag slår på strömmen, så startar den.
Jag filmade en halvtimme, sedan såg jag filmen 3 gånger. Efter detta så tog jag blixtbilder tills batteriet tog slut.
Min tanke var att det var överladdat ochbehövde en tömning.
Efter att ha laddad det från tomt så verkar det funka lite bättre. (Med fingertappningsmetoden)
Jag hoppas på att det är glapp i batteriet och att när det nya anländer så löser sig allt (optimist).

Jag har i och med detta kunnat fota lite seriösare.
Nu kan jag bjuda på ett bildspel som visar att denna lilla kamera kan vara en "ut och fota utan packning" kompis.
http://www.flickr.com/photos/lpt-produktion/sets/72157604224629344/show/

Den presterar bra trots allt.

Patrik

Här kommer några exempel på lite vinterbilder tagna med 5100:an. Visst är den inte på långa vägar lika snabb som min D80, men å andra sidan hängde lillen med ut i backen alla dagar och D80:an bara två av dagarna...

Förutom hastigheten i fokuseringen blir jag allt mer imponerad av den lilla kameran presterar. Bilderna som länken pekar på är tagna i scene-läge för "snö och sand" och är helt obearbetade.

http://lmw.se/Nikon5100/5100 exempel påsk/index.html

Bilderna från 5100:an funkar också mycket bra att visa sida vid sida med de som är tana med D80:an. Exponering, färghantering mm lirar bra ihop kamerorna emellan.

En 5100x med vässad autofokus vore perfekt.

//Lars

chinerunner skrev:
Eller vad vet jag om det egentligen. Det kanske är konstanta temperaturer på dessa höjder.
Hoppas du löser köldproblemet i alla fall så det blir bilder från uppsläppet? eller vad man kallar det.

Tja, i somras uppmättes +11C på 1 km's höjd. Då var yt-temperaturen 'låst' vid noll pga den smältande isen. Fast negativa temperaturer i dessa höjder är ganska vanligt. Därför uppvärmnings-donet. Ballongen har dessutom temperaturer på ett antal höjder längs kevlar-linan, turbulens mätare (3D vind vid 100Hz), motion-pack (?), gps, partikel-räknare och möjlighet till gas-analys via en tunn teflon slang. Kameran är mest på skoj, men det skall nog funka ;o) Några kollegor åker till England på torsdag och installerar.
Hälsningar, Thorsten

Jo fasen det där dugen åt kungen Lars.
Jag har testat det där läget med och det verkar fungera. [Snow/Beach]

Snö i vårsol när det går fort.

Bilagor

• snowmobile.jpg
    snowmobile.jpg
    44.6 KB · Visningar: 262
Jag har nu testat med det nya batteriet och allt fungerar hittills.

Så med stor sannolikhet var det ett batterifel och bör således inte belasta Nikons rykte.

(med antagandet att dom köper sina batterier av tredjeparts fabrikörer)

Egenansvar och rannsakansbiten:
Jag gjorde två saker som gick emot min egen kännsla och erfarenhet.

1. Jag följde tidningen Digitalfoto's råd (i bilagan om din nya systemkamera eller liknande) att det är OK att använda batteriet till att ställa in kamerans menyer och ta någon provexponering innan första laddningen.

(Tidigare har jag alltid satt batterier direkt i laddaren)

2. Jag följde manualens råd att ladda batteriet 1,5-2 timmar.

(Tidigare har jag alltid laddat en hel natt första gången.)

När nu det nya batteriet anlände så stog det i dess följepapper att "Ladda batteriet 10 timmar första gången"

Även detta råd följde jag, och nu fungerade det.

Så man ska nog kanske inte följa alla moderna råd som skrivs.

Patrik

Bilagor

• jag_och_coolpix_mini.jpg
    jag_och_coolpix_mini.jpg
    42.5 KB · Visningar: 241
Behaga

Jag blir så lycklig när jag får vara med om sådant hära. Jag skrattar gott och länge.

Jag instalerade windowsprogramvaran som medföljer kameran. På en windowsutrustad dator. Då möts jag av följande förfrågan:
http://lpt-produktion.se/images/behaga_coolpix.jpg

Kan någon erfaren Nikon coolpix ägare vägleda mig?
Vad frågar Nikon mig om?

*skrattar*

Patrik

Jo den är en fattigmans leica. Den är det på det sättet att den är en relativt kompetent kamera som buren runt halsen dels är med och dels är skjutklar mitt i verkligheten.

Jonny kör runt och kollar fotbojor åt kriminalvården. Centrumvägd ISO400

Bilagor

• fotboja.jpg
    fotboja.jpg
    42.2 KB · Visningar: 161
Jo den uppfyller mina önskemål på så sätt att den hänger med utan att vara i vägen eller tynga. Jo den uppfyller mina önskmål genom att vara lätthanterlig men erbjuda alla inställningsmöjligheter jag önskar och levererar svartvita bilder direkt utan konvertering.

Linnéa funderar på att köpa en tidning. Centrumvägd ISO 400

Bilagor

• tidningshylla.jpg
    tidningshylla.jpg
    69.3 KB · Visningar: 157
ANNONS
Götaplatsens Foto