Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon PS-6 diakopieringstillsats och DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Tänkte skaffa en smidig hållare att "skanna" diabilder med utan att använda filmskannern men läser då Nikons rekommendationer om PS-6 att: "Diakopieringsadapter PS-6. Används med PB-6 och ett Nikkor-objektiv för att göra kopior av dior. Det går att beskära den ursprungliga diabilden. Rekommenderas enbart för användning med filmkameror".
Någon som vet varför den skulle fungera sämre med DSLR än analog kamera?

Problemet är att bälgen slår i sökarhuset på de flesta moderna DSLR men det lösar man enkelt genom att sätta en mellanring mellan kamera och bälg. Sen kräver ju bälgen ett objektiv med bländarring för att fungera vettigt. Jag har en PB-6 med mellanring inklusive PS-6 på min D800E och det fungerar tillsammans.

Däremot tyckte jag inte att resultatet blev optimalt eftersom diat inte hålls tillräckligt plant. Blev betydligt bättre att montera ur diat ur ramen och lägga det på ett ljusbord med ett par skenor för planhållning och sen montera kameran på ett stativ. Helst då ett reprostativ men har själv använt en modifierad förstoringsapparat som stativ och en makorsläde för finfokusering. Blir riktigt bra och går snabbt.

Problemet är att bälgen slår i sökarhuset på de flesta moderna DSLR men det lösar man enkelt genom att sätta en mellanring mellan kamera och bälg. Sen kräver ju bälgen ett objektiv med bländarring för att fungera vettigt. Jag har en PB-6 med mellanring inklusive PS-6 på min D800E och det fungerar tillsammans.

Däremot tyckte jag inte att resultatet blev optimalt eftersom diat inte hålls tillräckligt plant. Blev betydligt bättre att montera ur diat ur ramen och lägga det på ett ljusbord med ett par skenor för planhållning och sen montera kameran på ett stativ. Helst då ett reprostativ men har själv använt en modifierad förstoringsapparat som stativ och en makorsläde för finfokusering. Blir riktigt bra och går snabbt.

Tack för era svar. PS-6:an hann säljas för 128 kr obegagnad på tradera för en stund sedan. På ebay begär man ungefär lika mycket fast i dollar. Men det verkar vara bättre med reprovarianten med en makroglugg och jag har inte PB-6:an ännu heller.
Jag körde igenom alla mina egna dia i skannern vilket tog tre år. Tänkte ta mig an mina föräldrars bilder och det får gärna vara mindre tidskrävande :). Risken är väl att det blir ännu mera jobb eftersom de sitter i glasade ramar från 60-talet.

ANNONS
Götaplatsens Foto