Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon ViewNX - slippa helskärmsläge?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_b

Aktiv medlem
När man dubbelkickar på en bild i ViewNX öppnas den i helskärmsläge och det verkar inte gå att få programmet att inte maximera rutan. Tidigare när jag använde två skärmar var det helt ok, tumnaglarna och navigeringen på den ena skärmen och stora bilden på den andra men nu när jag använder en 30 tums skärm är det fullständigt värdelöst. Det enda man kan få är en rad med tumnaglar över stora bilden men inte mera - eller finns den möjligheten bara att jag inte hittar den?
Nu är det så illa att jag inte gallrat bilder sedan jag köpt den stora skärmen för att det blivit så bökigt.

F.ö. kan jag passa på att skicka en tistel till alla hemsides- och programmakare som inbillar sig att de måste maximera fönstrena. Det resulterar numera i "stäng" och fortsätt med något annat...

Någon som kan upplysa mig om att jag har fel och det finns nån vettig inställning i View NX ändå? :)

Tack på förhand!

Ingen som har detta problemet?
Eller ingen som har en stor skärm?
Eller ingen som använder ViewNX?
Eller alla plåtar analogt?
Eller så har jag missförstått nåt?

När man dubbelkickar på en bild i ViewNX öppnas den i helskärmsläge och det verkar inte gå att få programmet att inte maximera rutan. ...
Någon som kan upplysa mig om att jag har fel och det finns nån vettig inställning i View NX ändå? :)

Tack på förhand!

Hej,

Jag vet inte om det är svar på frågan (jag håller själv på att lära mig programmet) men genom att trycka "P" och "F" växlar man mellan FULL och PRESENTATION vy. I FULL-läget kan du sen plocka fram "översikt" och reglera storleken i %.

Kanske hjälper det? Vet inte om det fungerar som global inställning (alltså alla bilder), får kolla själv

Hej,

förstår inte. Jag kan växla mellan småbilder, en rad med småbilder och den stora under samt bara den stora. (och sedan kan man välja storlekar). Men jag vill inte ha fönstret med bara den stora maximerat utan samma som man får med två skärmar, den stora samt rutnätet med alla små, i separata fönster.

Nytt försök. Eller vilket program ska jag använda i stället? Att byta visningsläge är ju fullständigt hopplöst.
Illustrerat med två bilder. Det enda som verkar gå att få till med ViewNX är det övre.
Värdelöst för att snabbt ha både överblick och stor bild av det intressanta för att t.ex. jämföra.
Det jag hade med två skärmar och vill ha igen är som den nedre men med den stora bilden bredvid. Dubbelklickar man på en tumnagel nu maximerar ViewNX den bara och tumnaglarna försvinner bakom.
Nån som har förslag på vad man kan göra åt det? Eller hur gör ni andra som använder en stor skärm (denna har 2560*1600 px) i stället för två mindre?

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    14.6 KB · Visningar: 107
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    18 KB · Visningar: 104
ANNONS
Götaplatsens Foto