Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z5II, Z6III eller Z7II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Min fullformatare har lagt av och jag behöver ett nytt hus. Denna gång blir det spegelfritt och jag behöver råd.

Har en uppsättning Nikon objektiv och även om jag också gillar Canon, så blir det Nikon denna gång.

Budgeten tillåter ett av följande hus: Z5 II, Z6 III eller Z7 II.

Numer fotar jag mest natur, resefoto och i viss mån lite porträtt, gatufoto och något enstaka event eller sportevenmang.

I nämnd ordning.

Videofunktioner är inte viktiga för mig, det är en bonus men ingen dealbreaker.

Vilket hus av ska jag välja?

Är upplösning viktigare än autofokus så Z7 II. Är autofokus viktigare än upplösning välj mellan Z5 II och Z6 III. Är action och tyst fotografering viktigt välj Z6 III, annars Z5 II.
Typ så tänker jag men säkert massor av andra saker att ta hänsyn till 🤷‍♂️

Är upplösning viktigare än autofokus så Z7 II. Är autofokus viktigare än upplösning välj mellan Z5 II och Z6 III. Är action och tyst fotografering viktigt välj Z6 III, annars Z5 II.
Typ så tänker jag men säkert massor av andra saker att ta hänsyn till 🤷‍♂️
Så tänker jag också. Enda fördelen med Z7 II är upplösningen. För snabb autofocus och video är Z6 III bäst.

Vilken kamera använde du tidigare? Z6iii hade jag valt av dom nämnda där.

Personligen hade jag nog kollat efter begagnad eller importerat via e-infinity en Z8. Då får du snabbheten och högre upplösningen i ett. Men annars förstår jag om du är sugen på den mindre kompaktare designen dessa 3 kameror ger. Det kändes dock som att Z6 jag använde förut var ett lillfinger för kort.

Vilken kamera använde du tidigare? Z6iii hade jag valt av dom nämnda där.

Personligen hade jag nog kollat efter begagnad eller importerat via e-infinity en Z8. Då får du snabbheten och högre upplösningen i ett. Men annars förstår jag om du är sugen på den mindre kompaktare designen dessa 3 kameror ger. Det kändes dock som att Z6 jag använde förut var ett lillfinger för kort.
Kameror jag använt de senaste åren.

I fullformat, senast D750 (DSLR).

I DX senast D500, D7200 och nu Z50.

Den enda fördelen som Z7ii har mot Z6iii är upplösningen och den enda fördelen som Z5ii har mot Z6iii är priset (efter den senaste FW 2.0 för Z6iii (ev. också storleken om man gillar en mindre kamera).

Jag har Z50ii och Z6iii, och jag tror att en hel del är likt mellan Z5ii och Z50ii.

Baserat på Z50ii vs Z6iii så skulle jag säga följande.

- uttaget för fjärrkontroll så har Z6iii ett uttag rektangulärt som används till Dxxx serien och det finns hur många kontroller som helst. För Z5/Z50ii som använder en rund 2,5mm 4-polig har jag ännu inte hittat någon användbar

- Sökaren är bättre på Z6iiii jämfört med Z50ii och troligen även Z5ii

- Ratten för val av M, A etc är låst på Z6iii den är inte det på Z50ii och troligen inte på Z5ii, har hänt att den har ändrat sig

- Z6iii har topp display

- Knapparna känns lite mer distinkta och på en bättre plats på Z6iiii jämfört med Z50ii

- Sensorn är delvis stackad på Z6iii som borde ge mindre effekt av rolling shutter

Det var detta jag kan komma på som skiljer sig Z6iiii vs Z50ii men en del av detta stämmer troligen in på Z5ii också

Lite mer Z5ii vs Z6iii

Senast ändrad:
Z5 II har samma sökarupplösning som alla Z-kameror med småbildssensor förutom just Z6 III som fick en sökare med någor högre upplösning. Det är alltså högre än Z50 (II). Däremot så klarar väl Z5 II inte mer än 60 bilder/sek i sökaren, medan Z6 III och Z8/Z9 kan köra 120.

I den här gruppen tycker jag väl att Z6 III är den bästa kameran. Den enda reservationen är att sensorn i Z5 II, som är samma som Z6 (II) och Z f* i vissa situationer kan ge främst lite högre dynamiskt omfång.

*Ett alternativt som tekniskt påminner ganska mycket om Z5 II, men i en annan förpackning med sämre grepp.

- uttaget för fjärrkontroll så har Z6iii ett uttag rektangulärt som används till Dxxx serien och det finns hur många kontroller som helst. För Z5/Z50ii som använder en rund 2,5mm 4-polig har jag ännu inte hittat någon användbar

Dxxx är missvisande. En del av dem, som D850 som du själv har, tar den tiopoliga kontakten. Detsamma gäller Z8/Z9, som förvisso inte är relevanta här. Jag har i och för sig en dylik tiopolig fjärr, men idag kan man oavsett kontakt i många lägen antingen ställa kameran så att man bara kan snudda vid pekskärmen för att öppna/stänga slutaren eller använda Snapbridge. För långa tider så har ju flera sentida kameror även möjligheten att tugga på tidsinställt på relativt långa tider jämfört med vad som var möjligt förr också, om man aktiverar det, istället för att köra "bulb".

Z5 II har samma sökarupplösning som alla Z-kameror med småbildssensor förutom just Z6 III som fick en sökare med någor högre upplösning. Det är alltså högre än Z50 (II). Däremot så klarar väl Z5 II inte mer än 60 bilder/sek i sökaren, medan Z6 III och Z8/Z9 kan köra 120.

I den här gruppen tycker jag väl att Z6 III är den bästa kameran. Den enda reservationen är att sensorn i Z5 II, som är samma som Z6 (II) och Z f* i vissa situationer kan ge främst lite högre dynamiskt omfång.

*Ett alternativt som tekniskt påminner ganska mycket om Z5 II, men i en annan förpackning med sämre grepp.

Dxxx är missvisande. En del av dem, som D850 som du själv har, tar den tiopoliga kontakten. Detsamma gäller Z8/Z9, som förvisso inte är relevanta här. Jag har i och för sig en dylik tiopolig fjärr, men idag kan man oavsett kontakt i många lägen antingen ställa kameran så att man bara kan snudda vid pekskärmen för att öppna/stänga slutaren eller använda Snapbridge. För långa tider så har ju flera sentida kameror även möjligheten att tugga på tidsinställt på relativt långa tider jämfört med vad som var möjligt förr också, om man aktiverar det, istället för att köra "bulb".
Tack för tipset med SnapBridge, den hade jag inte tänkt på, jag brottades med SnapBridge med D500 men kanske har den blivit stabilare nu, ska testa den med Z50ii.

Jo jag vet att det är två olika anslutningar inom Dxxx, har båda varianterna till min fjärrkontroll. Menade att den rektangulära användes inom Dxxx inte att den enbart användes

Då har jag bestämt mig, det blev en Z5 II denna gång.

Det som till slut fick mig att bestämma mig för det var att jag hittade ett väldigt bra pris via E-infinity. Priset var ca 7k lägre än de erbjudanden jag fick från de större kedjorna i Sverige.

Visst att gråimport kan ha risker med sämre service vid fel, men känner att om varan kostar mer än 50% mer "hemmavid" - så är det en väldigt dyr försäkring för något som förhoppningsvis inte kommer att behöva hända.

ANNONS
Götaplatsens Foto