Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonobjektiv med & utan motor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Har under åren haft olika Nikon kameror D70, D80, D200 och D300s.
Under senare år har kameror som D40, D3000,D5000, etc kommit som kräver objektiv med autofokus motor.
Nu är jag påväg att köpa ett Sigma 18-200 som finns i båda varianterna.
Nu till mitt problem.

Beroende på var man skall köpa in objektivet så står olika uppgifter. I något fall står det att objektivet enbart går att använda till D40x. Stämmer detta vekligen?

Jag troddde att för de billigare kamerorna var man hänvisad till ett fåtal objektiv men till mina D200/D300 så kan man använda vilket objektiv som helst.

Känner att jag missuppfattat något. Kanske någon kan klara ut det för mig innan jag gör ett felköp.

Mvh Michael

Objektiv med inbyggd motor går att använda på alla modeller och de utan inbygg motor går också att använda på alla men på kameror utan AF-motor (D40, D60 osv) blir det att fokusera manuellt.

/FW

Alla Nikon kameror från 1977 och senare kan i princip ha vilket Nikon objektiv från 1977 och senare.
Men...
D40, D40x, D60, D3000 och D5000 behöver objektiv med inbyggd autofokusmotor för att autofokusen ska fungera, annars får man ställa in skärpan manuellt.
Dessa samt D50, D70, D70s, D80, D90 och D100 kräver objektiv med CPU-överföring för att ljusmätningen ska fungera, annars får man ta provbilder och titta på histogrammet t. ex.
DX-objektiv har mindre bildcirkel och fungerar därmed bäst på DX-kameror.
G-objektiv har ingen bländarring och blir därför inte så bra till kameror utan bländaröverföring via CPU (främst manuellt fokuserade analoga kameror).
AF-S objektiv ger inte autofokus med äldre analoga autofokushus (F50, F55, F60, F401, F501, F601, F801)
VR funktionen i objektiven kräver att kameran har stöd för VR, vilket alla digitala samt de senare analoga aufofokushusen (F65, F75, F80, F100, F5, F6) har.

Det finns inget objektiv som bara passar D40x, eller någon annan kamera.

Tack för snabba svar!

Det är då som jag trodde från början. Blev lite osäker när det angavs fel / jag uppfattade fel på en amerikans säljsida.

Mvh Michael

ANNONS