Annons

Nikons tillverknings länder.

Produkter
(logga in för att koppla)

majjen05

Aktiv medlem
De flesta av mina objektiv är märkta made in Japan, något made in Kina Mitt senaste köp ett AF-S Nikkor 70-200 mm F/4G ED VR är märkt med made in Thailand. Många gamla Japan gluggar är byggda i mässing och outslitliga, min Thailands glugg känns inte lika genuin. Tycker det är trist att många kvalitets produkter numer inte tillverkas i original länderna. Leica tillverkas numer i Portugal och Kina. Hasselblad är made in Kina m.m Saknar den gula klisterlappen made in Nippon på prylarna, den ingav känslan av kvalitet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
De flesta av mina objektiv är märkta made in Japan, något made in Kina Mitt senaste köp ett AF-S Nikkor 70-200 mm F/4G ED VR är märkt med made in Thailand. Många gamla Japan gluggar är byggda i mässing och outslitliga, min Thailands glugg känns inte lika genuin. Tycker det är trist att många kvalitets produkter numer inte tillverkas i original länderna. Leica tillverkas numer i Portugal och Kina. Hasselblad är made in Kina m.m Saknar den gula klisterlappen made in Nippon på prylarna, den ingav känslan av kvalitet.
Nikon tillverkar dyrare kameror och objektiv i Sendai, Japan (ex. D5, D850, Z6 och Z7 och dyrare linser). Dar tillverkas ocksa delar, moduler och linselement till kameror som monteras utanfor Japan.

I Thailand monteras ocksa kameror och objektiv, jag tror man kan saga att de tillverkar prosumer/entusiast-klassen (typ D610, D750 och f/4 objektiven)

I Kina tillverkas linser, bade billiga och dyra. Tidigare hade Nikon en fabrik for de billigaste kamerorna har, men den ar stangd och monteringen av dessa modeller ar outsourcad, fortfarande i Kina.

Jag kanske inte ar 100% uppdaterad, men det har ar den bilden jag har!

Jag jobbar sjalv inom tillverkning och det ar svart att tillverka en produkt som kostar 3000-4000 spann i hogkostnadslander. Min gissning ar att man kan anstalla 10 personer i Kina eller Thailand for 1 gubbe i Japan. Aven andra kostnader varierar stort.

Vad galler plast vs metall, sa ar plast inte alltid daligt. Det ger kanske inte samma kansla av kvalitet, men ar ibland bade hallbarare, battre som konstuktionsmaterial och framforallt lattare.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
D 850 tillverkas i Thailand också, förstår dock inte problemet ? Om kamerorna eller objektiven hade tillverkats i Japan så skulle dom varit tillverkade på exakt samma sätt o med samma materialval det är knappast Thailändarna som bestämmer hur det ska gå till.
 

majjen05

Aktiv medlem
Staffan Z

D 850 tillverkas i Thailand också, förstår dock inte problemet ? Om kamerorna eller objektiven hade tillverkats i Japan så skulle dom varit tillverkade på exakt samma sätt o med samma materialval det är knappast Thailändarna som bestämmer hur det ska gå till.
Hej!

Har inte sagt att det är något direkt problem! Tyckte bara att Nikon tidigare var ett premium märke, men inte nu längre. Det är ungefär som att betala fullt pris för en flaska champagne tillverkat i Portugal eller köpa en ny Volvo från Kina och betala samma pris som i Sverige. För ovanstående glugg betalade jag drygt 14.500 kr, inte direkt något låglönepris.

Jonasfj Tack för informationen.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Hej!

Har inte sagt att det är något direkt problem! Tyckte bara att Nikon tidigare var ett premium märke, men inte nu längre. Det är ungefär som att betala fullt pris för en flaska champagne tillverkat i Portugal eller köpa en ny Volvo från Kina och betala samma pris som i Sverige. För ovanstående glugg betalade jag drygt 14.500 kr, inte direkt något låglönepris.

Jonasfj Tack för informationen.
En produkt blir väl inte mera exclusive om den byggs i ett speciellt land eller ? Min d 850 skulle inte varit ett dugg bättre eller mer exclusive om den hade byggts i Japan men för modligen något dyrare skulle jag tro :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Kineserna är väl snart om inte redan vassare än "väst" inom tekniken. Tack vare att "vi" skänkt teknologin i outsourcingivern de senaste decennierna.
Kom ihåg att japanska prylar sågs i väst som undermåliga för ett halvt sekel sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
Har inte sagt att det är något direkt problem! Tyckte bara att Nikon tidigare var ett premium märke, men inte nu längre. Det är ungefär som att betala fullt pris för en flaska champagne tillverkat i Portugal eller köpa en ny Volvo från Kina och betala samma pris som i Sverige. För ovanstående glugg betalade jag drygt 14.500 kr, inte direkt något låglönepris.
Priset på en vara är inte direkt proportionellt mot tillverkningskostnaden, så "fullt pris" är en rätt luddig term.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Hej!

Har inte sagt att det är något direkt problem! Tyckte bara att Nikon tidigare var ett premium märke, men inte nu längre. Det är ungefär som att betala fullt pris för en flaska champagne tillverkat i Portugal eller köpa en ny Volvo från Kina och betala samma pris som i Sverige. För ovanstående glugg betalade jag drygt 14.500 kr, inte direkt något låglönepris.

Jonasfj Tack för informationen.
Du läser nog utvecklingen lite baklänges, eller åtminstone snett.

Det du tänker på har inte att göra med tillverkningslandet. De moderna plast- och kompositplast-höljena på objektiven är inte ett resultat av kinesisk eller thailändsk tillverkning. Utan är helt enkelt det valet som gäller idag av flera anledningar. Men för en lekman upplevs plast (som ett paraplyterm för en enorm pluralitet av material) ofta som billigare och skörare än mer stumma metaller (i sig också en paraplyterm) - vilket inte behöver, om inte rentav sällan, stämmer.

Plockar du upp ett proffsobjektiv, om man vill kategorisera det så, då får du den premiumkänsla du söker. 70-200 F4 är ju en medveten kompromiss där en lättare slutvikt väger starkt då många, som jag förstår det, använder dessa objektiv som reseobjektiv medan F2.8-modellen oftare blir kvar i förvar hemmavid på grund av vikt och storlek.

Du talar också om priset på objektivet som högt utan att veta vad tillverkaren hade velat ha om tillverkningen skedde i Japan - eller rentav om Nikon låtit arrangera en objektivfabrik i Sverige. Är det mycket pengar? Visst. Men när vi börjar prata finare optik så är en 70-200 F4 en väl tjänstduglig men ändå rätt alldaglig - också i sin prissättning.
 

Ventures

Aktiv medlem
När jag besökt fabriker i Kina och sett hur mycket manuellt arbete det oftast är har jag svårt att tro att ens någon svensk skulle vilja utföra arbetet oavsett lön (nästan).
I verkstaden för tillverkning av plastgjutningsverktyg i metall t.ex. jobbar hundratals personer med att för hand polera fram perfekt yta, på slutet med tandpetare med polerpasta på spetsen. Resultatet är avgörande för hur bitarna passar ihop och hur den färdiga produkten ser ut. I monteringslinorna står personalen axel mot axel vid långbord och monterar för hand. Nu handlade det om mobiltelefoner i stora volymer, men det borde se likadant ut i fabriker för andra produkter.
Har även besökt optiktillverkning i Sverige. Men där får man säkert lägga på två nollor på priset och den specifika marknaden är troligen okänslig för kostnaden.
Utan lågprisfabriker skulle nog vinstmarginalen krympa väsentligt eller konsumentpriserna stiga flerfaldigt. Kvalitetsmässigt blir produkterna inte bättre än hur de specificerats, men inte heller sämre.
 
ANNONS