Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Noise Ninja - Somnat in?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Hej
Sitter och lägger ut bilder i bildbanken från tidigare år.
Kom fram till filer plåtade med Nikon D2X, inte konstigt att man sålde den kameran efter tre månader. Vilket brus, sanslöst dåligt redan på 1600 iso.

Alltså blev det aktuellt med lite brusreducering. Har haft en demo på Noise Ninja ett bra tag men inte använt den. Gick in och körde på några D2x- filer.
Faktiskt helt OK resultat.

Gick in på PictureCode för att ta hem en licens.
Kan inte förklara riktigt men sidan kändes död, inga uppdaterade nyheter o.s.v.
Kunde inte hitta någon information om senaste uppgradering?
Det var bara en känsla jag fick.

Någon som vet något? Är det fortfarande Noise Ninja som gäller eller har det kommit något bättre program?

Hälsningar
Gomer

Jag vet inte om ninja har somnat in eller inte.
Kan tipsa om ett (bättre !?) alternativ.

Imagenomic Noiseware. Finns i tre utgåvor: Community Edition (stand alone) som är en free downloud.
Standard (29,95 dollar) som är 8-bitar.
Pro (49,95 dollar) som är 16-bitar.

Jag gorde en ovetenskaplig test mellan Imagenomic, Nojs Ninja, och någom mersom jag glömt, med några av mina bildfiler. Tagna med olympus E-20 (svensk mästare i brus), E410 (som också är duktig på att produsera brus)..
Jag fick klart bäst resultat med Imaginomic´s. Framför allt blev detaljer bättre bevarade.

Den har olika förinställningar för olika motivtyper: Natur, porträtt, nattljus. Samt att man kan dra upp en markering i bilden och på så sätt visa programett vilket brus man vill bli av med, pluss alla manuella inställningar.

http://www.imagenomic.com/nwsa.aspx

Hittade ett test av tidningen Kamera & bild:

http://www.kamerabild.se/nyheter/Insticksprogram-som-vassar-din-bildbehandling-1.34623.html

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto