Annons

Normalzoom till Canon Eos 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

jhaven

Avslutat medlemskap
Går från Nikon DX till Canon fullformat inom kort.
Jag fotar mest i stadsmiljöer, parker samt porträtt då & då och använder idag 17-50mm samt en 10-20mm som komplement till landskap etc.

Önskar era erfarenheter gällande nedan objektiv:

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM – 19990:- (Är det värt pengarna?)

Tokina AT-X 24-70mm F2.8 PRO FX – 11990:- (Kvalitén?)

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD – 9790:- (Billig & bra?)


Trevlig helg!

PS. Nikon DX utrustning finns till salu.
 

martinot

Aktiv medlem
Normalt så är jag ibland lite försiktig med att investera i tredjeparts(sk "pirat")-objektiv, men ovan Tamron 24-70/2,8 är helt fantastiskt optiskt för pengarna. Inte riktigt så bra och snabb AF (lite osäker ibland) som Canon/Nikon original, men kan man leva med det så är det ett grymt objektiv sett till priset..

Köp det, och komplettera sedan med ett https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF1635_4 som ersätter din gamla 10-20-zoom på APS-C för landskap, etc, så har du ett optiskt grymt fint kit för hyfsat lite pengar. Vill du spendera mer så är det säkert inte fel att gå upp på Canon original 2,8 gällande både normalzoom och vidvinkelzoom.

Sedan är det ju nästan en självklarhet att även ha en liten enkel fast 50/1,8 (eller ljusstarkare) i fotoväskan.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Hur ofta fotar du på 2.8 med den typen av motiv?

Allting är en tradeoff, canons 24-70 f/2.8 är enastående, men der är också dyrt, tungt och saknar is.

Tar man t.ex. 24-70 f/4 så är den lättare och mindre än halva priset, för vilket du t.ex. kan köpa ett antal fasta ljusstarka objektiv.
 

jhaven

Avslutat medlemskap
Hur ofta fotar du på 2.8 med den typen av motiv?

Allting är en tradeoff, canons 24-70 f/2.8 är enastående, men der är också dyrt, tungt och saknar is.

Tar man t.ex. 24-70 f/4 så är den lättare och mindre än halva priset, för vilket du t.ex. kan köpa ett antal fasta ljusstarka objektiv.
Bra inspel.
Tacksam för svar :)
 

jhaven

Avslutat medlemskap
Normalt så är jag ibland lite försiktig med att investera i tredjeparts(sk "pirat")-objektiv, men ovan Tamron 24-70/2,8 är helt fantastiskt optiskt för pengarna. Inte riktigt så bra och snabb AF (lite osäker ibland) som Canon/Nikon original, men kan man leva med det så är det ett grymt objektiv sett till priset..

Köp det, och komplettera sedan med ett https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF1635_4 som ersätter din gamla 10-20-zoom på APS-C för landskap, etc, så har du ett optiskt grymt fint kit för hyfsat lite pengar. Vill du spendera mer så är det säkert inte fel att gå upp på Canon original 2,8 gällande både normalzoom och vidvinkelzoom.

Sedan är det ju nästan en självklarhet att även ha en liten enkel fast 50/1,8 (eller ljusstarkare) i fotoväskan.
Tack för ditt svar, skall kanske tänka bort 2.8 och satsa på 24-70 f/4 för drygt halva pengen från Canon.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Om man nu tänker f/4 så finns ju också canons 24-105, vilken numera finns i hela tre versioner, samt också sigmas 24-105 Art som fått jättefina recensioner och har ett bra pris.
 

rronnbac

Aktiv medlem
canon har en pengar-tillbaka-kampanj på samtliga av de objektiv som diskuterats här vid samtidigt köp av ett 6D-hus.

6d mk ii väntas introduceras inom ett halvår eller så, så vill man göra klipp på den nuvarande 6d så är det kanske läge att avvakta lite, men så är det ju iofsför det mesta
 

Pocca

Aktiv medlem
Tjo!

Har en 6D och köpte Tamron 24-70 2,8 vcblablabla för ett år sedan är grymt nöjd med den kombon. Rekommenderar den starkt.

Och nån undrade när man ville ha 2,8 på ett sådant. Jo, på 50-70 mm blir det ett bra porttättobjektiv och då år större bändare än 4 riktigt användbart.
 

martinot

Aktiv medlem
Tjo!

Har en 6D och köpte Tamron 24-70 2,8 vcblablabla för ett år sedan är grymt nöjd med den kombon. Rekommenderar den starkt.

Och nån undrade när man ville ha 2,8 på ett sådant. Jo, på 50-70 mm blir det ett bra porttättobjektiv och då år större bändare än 4 riktigt användbart.
Håller med. Tamrons 24-70/2,8 är fantastiskt bra och trevligt för sitt pris.
 

Saltis

Aktiv medlem
När jag valde normal till min 6D stod det mellan Canons 24-70 f/4 och Tamrons 24-70 2,8 vc.
Hade jag varit "proffs" hade jag lätt tagit Tamron.
Nu är jag glad amatör vilket innebär att jag har EN kamera som får följa med överallt, även när fotograferingen inte är huvudsysselsättningen. Då blir vikten plötsligt betydelsefull.
Som bonus har du på Canonen en riktig trevlig närgräns. Trodde inte att jag skulle använda den så mycket men den är fin att ha.

Fick faktiskt låna en Canons 24-70 f/2.8 när min glugg var inne på "fix".
Det var häftigt i början att ha ett så dyrt objektiv på kameran men efter någon månad var det väldigt skönt att få tillbaka mitt eget "lättare" objektiv.

Det skall sägas att jag också har ett fast 85 1,8.
Min favorit och nu blir faktiskt kameran riktigt portabel......
 

jhaven

Avslutat medlemskap
Jag har beslutat följande efter omfattande läsning under fredag-lördag.

Det blir följande:

Canon Eos 6D Body

Canon EF 50 1,4 USM

Canon EF 24-70/4L IS USM


Jag tackar för inspel samt delade tips och känner mig inspirerad att börja använda Canon!

mvh
Jimmy
 
ANNONS