En enkel ordbehandlare finns inbygt i windows, wordpad. Finns det ingen länk till den så skriver man bara "wordpad" i kör-fältet (lite olika beroende på hur man har sitt OS uppsatt, jag har klassisk meny och därför inget fält utan klickar på "kör".) Annars är Open Office riktigt bra och gratis, direkt jämförbart med MS Office (Och självklart fullt kompatibelt). Man kan välja vilka komponenter man vill installera (Ordbehandlare, Kalkylblad/Excel, Presentationsprogram/Powerpoint, o.s.v.)
Google chrome tycker jag är en hyffsat snål, OM man ser till att stänga flikarna med jämna mellanrum. Fördelen är att varje flik körs som en egen instans, varför den släpper tillbaka minnet till OS:et när man stänger fliken. Däremot har den ganska dålig minneshantering om man låter en flik vara öppen länge. Den här som jag skriver i just nu har nog varit öppen i tre dygn, och den är uppe i 100MB minnesanvändning just nu. Dessutom börjar det komma riktigt riktigt bra funktioner, t.ex. bookmark synk som gör att jag har samma bokmärken i alla mina datorer. Plugins installeras på 5 sekunder och kräver ej omstart av webbläsaren. Dessutom har den en funktion som är OERHÖRT bra! Och det är att den kan köra en IE-flik (som körs med den riktiga IE-motorn), för sidor som kräver Internet Explorer. Den minns dessutom vilka sidor som kräver IE-flik och väljer detta automatiskt när man klickar på bokmärket/skriver in URL. Jag är riktigt nöjd med Chrome!
För enklare bildredigering vet jag inte riktigt vad man ska rekommendera. Själv använder jag Lightroom främst, och ibland Photoshop CS4, men de är inte att rekommendera med 1GB RAM. GIMP kan vara värt att testa:
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html
Om/när du har tillgång till internet så finns det faktiskt en gratis enkel bildbehandlare som körs direkt i webbläsaren!
Sumo Paint! Jag trodde att det var rent larv, men jag provkörde den lite här om dagen och för enklare grejer som nivåjusteringar och kurvor så fungerade den klart över förväntan! Går även att ladda ner, men då kostar det pengar!
Ett tips är att stänga av antivirus och antispam när du inte är ansluten till internet. Jag märkte på min laptop att det förlängde batteritiden med några procent. Bökigt dock, så ansluter man sig frekvent är det inget att fundera på. Men om man bara har internet anslutning någon/några gånger i veckan så kan det vara värt det.