Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

novaline film på ica ?

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Hej , på er . stog i kön på ica & såg ett filmfabrikat med namnet novaline (finns även batterier mm )
Jag antar att det igenteligen är något annat märke i en annan förpackning , någon som vet vilken tillverkare som står bakom den här ?

Hej

Novaline är så vitt jag vet ICA handlarnas eget lågpris märke. Misstänker det är en omförpackad konsument film av AGFA eller Ferrania. För "husbehovs" foton säkerligen en helt ok film. Semester plåtaren som i sista sekunden i matkön på ICA kommer på det behöver film ser nog ingen skillnad.

Idag tillverkas ingen dålig film egentligen. Men skall du åka på din livs resa och verkligen är noga. Troligen också oerhört mycket högre krav än ovan nämda "husbehovs" fotograf köp då ett annat fabrikat...

Men vem vet jag kanske har fel om ursprunget även Kodak och Fuji börjar packa om sin film... Skriv ett mail till ICA och fråga vet jag.

//H

Det bör stå något slags ursprungsland, som Tysklan eller EU på kartongen och gör det det så kan jag ge mig den på att det är en Agfafilm. Om den sedan kostar runt 50:- för tre rullar så är det högst sannolikt att det är en Agfa.

Clas Ohlson säljer en Peurtz och dess förinnan en Europrint och innan dess den förstnämnda. Dessa marknadsförs som tysk kvalitétsfilm och det är Agfa som är ägare till dessa märken. Sannolikt kommer den ut ur samma fabrik, men märks annorlunda och bör vara standardkonsumentfilmen från Agfa. Det finns något fotopostorderlabb som skickar med sin egna film i retur när kunden beställer ny film. Den läste jag i forumet om att någon hade kollat up och att det var Agfa som låg bakom den.

Jag brukar köpa filmen på Clas Ohlson till min mor, eftersom det varken jag elelr hon ser skillnad på en betyligt dyrare Fuji konumentfilm, när bilderna kommer tillbaka från labbet. Mamma reklamerar labben när bilderna har genomgående färgstick, beroende på usel kopiering hos labben, typ de labb som Expert skickar sina bilder till.

Jag är övertygad om utan att ha provat filmen från Ica att för den målgupp den är tänkt, d v s de som köper film till kameran vid kassan på Ica för att ta semesterbilder med och dessutom lämnar in filmerna på närmaste labb för framkallning, så är denna film minst lika användbar som vilken annan film.

Den målgrupp den definitivt inte vänder sig till är väl yrkesfotografer och insatta fritidsfotografer som har kontroll över hela processen och vill ha en repeterbar process och därför sedan tidigare har hittat sin favoritfilm och lärt sig använda den. Därmed inte sagt att dessa filmer inte skulle fungera bra för fritidsfotografen eller yrkesfotografen.

Jag köpte en novaline 200 tror jag som var typ överkänslig mot grönt alla kina bilder blev lite gröntonade, men det kan ju bero på typ felfiltrering i labbet :/ (vsfl)

ANNONS
Götaplatsens Foto